Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nylansering för Barncancerfondens tidning

TEXT Camilla Buch

Barncancerfondens tidning Barn & Cancer har fått ny design och förändrat innehåll. Barncancerfonden vill stärka tidningens roll som informationskälla om barncancer hos allmänhet och beslutsfattare.

Annons
Det första numret av nya Barn & Cancer pryds av Emilia, 7, som behandlats för cancer sedan januari 2019.

Tidningen Barn & Cancer ges ut fyra gånger om året för att öka kunskap och förståelse kring vad det innebär att drabbas av barncancer. Nu har tidningen genomgått en form- och innehållsmässig förändring.

— Vi vill med den nya tidningen än mer bidra till att öka kunskapen om barncancer och dess följder hos allmänheten. Jag skulle vilja säga att tidningen har genomgått den största förändringen hittills under dess drygt 30-åriga historia, säger Ylva Andersson, informationschef och chefredaktör för Barn & Cancer på Barncancerfonden.

Uppdraget att ta fram den nya designen hamnade hos contentbyrån OTW, som gett tidningen ny storlek och nytt grafiskt manér.

— En grundidé för nya Barn & Cancer är att i texter, form- och bildspråk renodla cancerdrabbade barns och deras familjers berättelser. Kontrasterna mellan livets ljus och mörker är en röd tråd. Utifrån dessa berättelser beskriver tidningen Barncancerfondens arbete för att nå visionen om att utrota barncancer, säger Carl Hjelm, redaktör och projektledare på OTW.

Exempel på omslag för Barn & Cancer åren 1987-2019.
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop