Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nytt paket för funkisfastighet

TEXT Camilla Buch

Det gamla gathuset som ursprungligen ritades av Sigurd Lewerentz för Philips 1930 får ny paketering. I Kv. Blästern, som fastigheten heter i dag, skapas moderna kontor av fastighetsbolaget Kungsleden med en identitet från WDW Creative.

Annons

För att attrahera potentiella hyresgäster och andra intressenter fick WDW Creative i uppdrag att paketera projektet med ett inspirerande, särskiljande och informativt manér som ger en tydlig känsla av visionen för fastigheten och även utmärker Kungsleden som ett fastighetsbolag i framkant.

Formen för paketeringen har inspirerats av fastigheten, färger har hämtats från kvarteret och ett mönster har skapats från fönstrens form.

– I och med att huset redan fanns på plats fick vi göra en del research för att hitta komponenter från den fysiska byggnaden att lyfta in i identiteten, säger Jon Bergsman, cd på WDW Creative.

Samtidigt menar han att de ville hålla färgen och formen någorlunda nedtonade. Jon beskriver det som ett galleri – prägeln ska ju också sättas av de hyresgäster som kommer att flytta in i fastigheten.

– Det har varit ett jätteroligt och spännande projekt, att få förstärka det som redan finns i huset. Sigurd Lewerentz arkitektur har ju redan en viss stil vi kunde utgå från och det är ett hus som förtjänas att förpackas på ett bra sätt, säger Jon.

Resultatet av projektet blev en bok i stort format med vackra bilder, lekfulla illustrationer och texter.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop