Ökad investering på digitala medier

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-09-10
Reklammarknadens omsättning kommer att öka i digitala medier, enligt Institutet för reklam- och mediestatistiks, IRM:s, nya prognos för 2015–2016.

Totalt förväntas reklammarknaden omsätta knappt 32,4 miljarder kronor under 2015, vilket motsvarar en ökning om 1,6 procent jämfört med föregående år.

– IRM prognosticerar över 33 miljarder kronor i medieinvesteringar under 2016, ett nytt all-time-high, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM. Ekonomin kommer att vara relativt god vilket stödjer ökad reklaminvestering och dessutom drivs marknaden på av idrottsevenemang, såsom OS och fotbolls-EM.

I den reviderade prognosen är den förväntade totaltillväxten oförändrad, men fördelningen av medieinvesteringarna har förändrats till de digitala mediernas fördel.

– Vi reviderar upp prognosen för digitala medier, fortsätter Madeleine Thor. Under det första halvåret accelererar den digitala tillväxten, den är nu över 17 procent relativt det första halvåret 2014. Det, tillsammans med signaler från marknaden, gör att prognosen för digitala medier revideras upp. Nu förväntar vi oss att digitala medier passerar 14 miljarder kronor i reklaminvesteringar under 2016.

Det är mobilmarknadsföring och webb-tv som visar störst tillväxt, och de förväntas båda växa med drygt 40 procent jämfört med i fjol. Sökordsmarknadsföring förväntas också växa, med dryga 20 procent jämfört med 2014.