Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
29668

Ökad investering på digitala medier

TEXT Camilla Buch

Reklammarknadens omsättning kommer att öka i digitala medier, enligt Institutet för reklam- och mediestatistiks, IRM:s, nya prognos för 2015–2016.

Annons

Totalt förväntas reklammarknaden omsätta knappt 32,4 miljarder kronor under 2015, vilket motsvarar en ökning om 1,6 procent jämfört med föregående år.

– IRM prognosticerar över 33 miljarder kronor i medieinvesteringar under 2016, ett nytt all-time-high, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM. Ekonomin kommer att vara relativt god vilket stödjer ökad reklaminvestering och dessutom drivs marknaden på av idrottsevenemang, såsom OS och fotbolls-EM.

I den reviderade prognosen är den förväntade totaltillväxten oförändrad, men fördelningen av medieinvesteringarna har förändrats till de digitala mediernas fördel.

– Vi reviderar upp prognosen för digitala medier, fortsätter Madeleine Thor. Under det första halvåret accelererar den digitala tillväxten, den är nu över 17 procent relativt det första halvåret 2014. Det, tillsammans med signaler från marknaden, gör att prognosen för digitala medier revideras upp. Nu förväntar vi oss att digitala medier passerar 14 miljarder kronor i reklaminvesteringar under 2016.

Det är mobilmarknadsföring och webb-tv som visar störst tillväxt, och de förväntas båda växa med drygt 40 procent jämfört med i fjol. Sökordsmarknadsföring förväntas också växa, med dryga 20 procent jämfört med 2014.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop