Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Passionbrands och varumärkesambassadörer

TEXT Mårten Huzell

Passionbrands och varumärkesambassadörer var en röd tråd som plockades upp av flera föreläsare under Guldnyckelns inspirationsdag. Det vill säga varumärken som står för något som konsumenten vill vara en del av och får dem att självmant bli varumärkesambassadörer.

Annons
Jeff Rosenblum, medgrundare av Questus.
magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

4 nr för 708:-

Prenumerera

– Det här är slutet på en era, säger Jeff Rosenblum, medgrundare av Questus.

Han inleder sitt anförande med en historia om hur hans dotter streamat ett tecknat avsnitt av Wonder Woman där reklamen är bortklippt och ersatt av ett litet kort avbrott. Enligt Jeff är den disruptiva marknadsföringen på väg bort. Människor vill inte bli störda. Studier visar att vår hjärna sorterar bort det som stör oss och söker istället det som hjälper oss. Företag som försöker lösa människors problem har enligt Jeff en stor chans att bygga relationer med sina kunder och få dem att berätta varumärkets historia, och därigenom skapa ambassadörer.

Som exempel tar han upp Patagonia som på sin hemsida uppmanar människor att inte köpa en ny jacka, utan laga sin gamla. De är helt transparenta med vilka positiva egenskaper deras kläder har vad gäller material och tillverkning, men också de dåliga egenskaperna, samt vad Patagonia gör för att motverka de negativa effekterna. Något som skapat en trogen krets med ambassadörer.

I nästa exempel berättar Jeff om Yeti, ett företag som tillverkar björnsäkra kylboxar. Han frågar sig hur stor marknaden för björnsäkra kylboxar är men konstaterar att företaget är otroligt framgångsrikt. I egna kanaler har de åtta minuter långa filmer med människor som jagar äventyr. Produkten i sig är aldrig i centrum, i en av filmerna ser man en kylbox i bakgrunden. Aldrig nämns boxen eller varumärket. Det blir content långt bort från fem sekunders pre-roll.

Där Patagonia valt att transparent starta en konversation och utbilda om hur vi ska rädda världen har Yeti valt att inspirera, enligt Jeff. Båda har hittat kundens ”wants”, det kunden vill vara och förknippas med, snarare än vilka saker de köper. Enligt Jeff vaknar vi varje morgon och vill vara lite bättre än igår. Här har varumärken som tar bort störande moment och istället löser problem en chans att skapar en relation till kunden. Statistik visar att de varumärken som  engagerar och stärker sina kunder säljer åtta gånger mer. Men det är lika viktigt att se inåt som utåt, de företag som inte talar utifrån sin egen kärna riskerar att genomskådas av kunderna och förlora i trovärdighet, varnar han.

– Så företag måste ställa sig frågan: Hur kan vi, som företag, förbättra människors liv? avslutar Jeff.

 

Emma Stjernlöf, Nordisk marknadsdirektör på Adidas.

– Konsumenter köper inte din produkt i dag, de köper det varumärket är och står för, något de själva vill förknippas med, inleder Emma Stjernlöf, Nordisk marknadsdirektör på Adidas.

Adidas varumärkeslöfte är “through sports we have the chance to change lives”, och det vill Adidas göra genom att vara bäst. Men vad är bäst, frågar sig Emma. I Adidas fall är det när kunderna tycker att Adidas är bäst. Adidas har sett att när ett varumärkes anseende ökar, ökar också försäljningen.

Man har bland annat valt att jobba med open source där man bjuder in kunderna i produktutvecklingen. Som exempel nämner Emma att en app där kunderna kunde designa egna skor blev väldigt populär men genererade inte så mycket försäljning. Det man fick var en insyn i rådande trender och vad kunderna önskar köpa. Väldigt många designade skor och delade sin design på sociala medier men köpte inte skorna. Hela efterföljande års kollektion baserades på den data som samlats in genom appen.

Ett annat exempel som Emma nämner är när en produkt får ett större värde. Normalt när Sveriges damlandslag i fotboll presenterar sina nya matchtröjor är det få som noterar det. Men ett år skapades en kampanj där spelarnamnen ersattes av twittrade budskap till och från kvinnor blev det uppmärksammat över hela världen.

– En befintlig produkt blev en symbol för något mycket större, avslutar Emma.

Sabinije von Gaffke, moderator, och Caroline Roth, grundare av La Strategista.

I ett samtal med Guldnyckelns moderator Sabinije von Gaffke talar Caroline Roth, grundare av La Strategista om modigt ledarskap, hur hon tycker att det handlar om att gå utanför sin bekvämlighetszon för att lyfta och skapa förutsättningar för medarbetare utan ego och egenintresse.

Caroline berättar om när Ralph Lauren i Paris ändrade en av sina KPI:er, nyckeltal, från sälj per kvadratmeter till underhållning per kvadratmeter, hur säljarna bytte titel till underhållare. Framtidens butik blir till ett showroom. Ledordet varför blir centralt, varumärket blir en bärare av värderingar. Hon berättar hur varumärken gått från att skrika ut sitt budskap till massorna, till att förflytta kommunikationen till subkulturer och nu hur de försöker göra konsumenten till ambassadör

– Vi ser crowdfunding som Kickstarter och Funded by me, där konsumenter går in och stöttar företag ekonomiskt, blir till en ambassadör och är med och påverkar. Det blir mer trovärdigt än bolag som pratar uppifrån, säger Caroline.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera