Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Photoshop fyller 25

TEXT Camilla Buch
Annons

19 februari 1990 kom den första versionen av Photoshop ut på marknaden. Då var ambitionen att sälja 500 program i månaden – 25 år senare har programmet tiotals miljoner användare, och siffran ökar varje månad.

– Photoshop är främst ett verktyg för fotografer, grafiker och andra kreativa personer som vill få ut det mesta av sina bilder. Men resultaten av den kreativa användningen av programmet innebär att vi ser Photoshop-möjligheter överallt i vår vardag. Vi använder till och med programnamnet som ett verb. I dag talar vi alla om att photoshoppa en bild när du vill förändra och förbättra den, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef på Adobe, i ett pressmeddelande.

Från Photoshop har vi dessutom fått andra bildredigeringsprogram, som Photoshop Elements, Photoshop Lightroom och olika appar till smartphones och surfplattor.

Adobe firar Photoshops födelsedag genom att hedra 25 av de mest kreativa bildkonstnärerna under 25 som använder Photoshop. För att delta gäller det att ladda upp sitt projekt på Behance och använda taggen #Ps25Under25. Vinnarna som väljs av Adobe får ta över Photoshops Instagramkonto i två veckor.

Tre ’Photoshop-firsts’ från Adobe

Bild 1 Jennifer in Paradise - VÑrldens fîrsta photoshoppade bild

Jennifer in Paradise
Den första Photoshoppade bilden någonsin. Bilden togs av programmets uppfinnare Thomas Knoll. Bilden föreställer hans hustru Jennifer och användes som ett testfoto för att visa programmets funktioner.

Bild 2 - Den fîrsta Photoshopfîrpackningen

Den första Photoshopförpackningen
Liksom med de flesta IT-produkter har allting blivit mindre. Här är förpackningen till den första versionen av Photoshop.

Bild 3 - Det fîrsta grÑnssnittet

Det första gränssnittet
De två första upplagorna av Photoshop fanns bara för Mac, men hösten 1992 kom även en version för Windows.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop