Igår hölls Guldäggsgalan på Stockholm Waterfront Congress Center, där Guldägg delades ut till bland annat Forsman & Bodenfors, Åkestam Holst, DDB Stockholm och King.
Under kvällen delades även Platinaägget ut, det individuella priset till personer som med ”begåvning och personlighet under en längre tid mer än andra bidragit till reklamens och formgivningens utveckling i Sverige”.
I år gick priset till Björn Kusoffsky på Stockholm Design Lab, som har arbetat med grafisk formgivning, varumärksidentitet och design i över 25 år, med följande motivering:
”Andy Warhol har naturligtvis aldrig fått Platinaägget. Men från och med nu finns det en rät linje mellan ikonen och den svenska reklamens Hall of Fame. För hade inte Andy Warhol skrivit ”Rat Fab” åtta gånger på ett papper och föreslagit att det obskyra bandnamnet kunde skrivas i tre färger på omslaget till en popsingel, ja då hade årets pristagare kanske aldrig inspirerats till att sadla om från musik till formgivning.
Då hade inte en av samtidens främsta design- och varumärkesbyråer sett dagens ljus i slutet av 90-talet och då hade årets platina-vinnare kanske aldrig utvecklat den precisa formel av enkelhet, klarhet och öppenhet som präglat hans och byråns arbeten under alla framgångsrika år.
Tänk på det, SAS, Åhléns, IKEA, Stadium, Absolut och alla ni andra. Sänd en tacksamhetens tanke till Andy Warhol i hans himmelska Factory. Och välkomna årets vinnare av Platinaägget in i Platinaakademin: Björn Kusoffsky!”