I helgen hölls årets 48H och efter ett tufft juryarbete har vinnarna utsetts, Ebba Törneman, Erik Berggren, Felicia Nilsson och Sarah Hed tog hem vinsten, och bidraget för organisationen jagvillhabostad.nu kommer att tryckas i Dagens Nyheter, Sydsvenskan och Göteborgs-Posten.
– Vi trodde väldigt mycket på vår idé och hade en bra magkänsla. Det var allas idé och alla gruppmedlemmar gjorde sin del, därför känns det extra roligt att vi vann. Vi ville nå dem som kan göra skillnad och valde därför att visa upp hur det hade sett ut om politikerna bodde så som många unga gör i dag, säger Felicia Nilsson, Art Director i den vinnande gruppen.
För första gången i tävlingen kommer det vinnande bidraget av den frivilliga digitala delen att publiceras på tidningarnas webbplatser. Den vinnande printannonsen visade ett koncept med trångbodda politiker, något som både juryn och organisationen var nöjda med.
– Nivån på printannonserna var hög i år och den sista gallringsomgången var mycket svår. Vi var inte alltid helt överens, men det är bra för den som vinner ska beröra och det tycker vi att topp 3-bidragen gör, säger juryns ordförande Caroline Jungsand, Vd på Juno PR.
– Det märks att många har jobbat utifrån en personlig utgångspunkt och tagit det till den politiska nivå vi vill ha det på. Den vinnande annonsen uppmanar till både ansvar och handling samt på ett enkelt sätt visar problematiken i mångas verklighet. Den hade precis rätt ton för vår organisation, säger Irma Ortega, verksamhetschef på Jagvillhabostad.nu.
Det vinnande bidraget, skapat av Ebba Törneman, Erik Berggren, Felicia Nilsson och Sarah Hed.
Uppdraget gick ut på att öka medvetenheten om bostadskrisen och visa hur unga drabbas av den. För jurymedlemmen Staffan Lönner, Citypaketets vd, var arbetet i juryn upplysande.
– Jag gillade verkligen årets uppdrag som belyser en problematik som inte är klassberoende, utan där alla som vill flytta in till storstäderna har samma problem. Det har varit enormt lärorikt för mig att få se det här växa fram och få vara med i det stimulerande juryarbetet, jag hade inte velat vara utan det. Jag ser fram emot nästa års 20-årsjubileum och vi ska nu se hur vi kan utveckla konceptet ytterligare, säger Staffan Lönner.
Nedan listas alla på årets prispall.
GULD
Ebba Törneman, strateg, Handelshögskolan Göteborg
Erik Berggren, strateg, Berghs School of Communication
Felicia Nilsson, Art Director, Berghs School of Communication
Sarah Hed, copywriter, Medieinstitutet
SILVER
Julia Peterson, strateg, Lunds Universitet
Niklas Runsten, strateg, Malmö Högskola
Sara Trangärd, Art Director, Berghs School of Communication
Alexandra Holm, copywriter, Medieinstitutet
BRONS
Linnea Jernow, strateg, Hyper Island
Aron Sundberg, Art Director, Hyper Island
Julia Samson, copywriter, Stockholms Universitet
DIGITAL
GULD
Johanna Engstam, strateg, Linköpings Universitet
Maria Cetinic, Art Director, Broby Grafiska
Kelly Backlöf, copywriter, Linköpings Universitet
SILVER
Frida Lennartsson, strateg, Högskolan i Jönköping
Pernilla Lundmark, Art Director, Berghs School of Communication
Madeleine Grem Nielsen, copywriter, Medieinstitutet