Pushing Buttons gör GS-fackets nya uttryck

TEXT 

Mette Rosencrantz

ÄNDRAD 

2023-11-08

 | 

PUBLICERAD 

2023-11-07
När kommunikationsbyrån Pushing Buttons fick i uppgift att skapa ett nytt visuellt uttryck åt GS-facket var ledorden “starkt och handlingskraftigt”. Genom den nya identiteten ville uppdragsgivaren nå en högre igenkänning med större variationsmöjlighet, som även skulle vara enkel att tillämpa i det dagliga arbetet. Svaret blev en lekfull design med nya färger, specialritad typografi och en stor uppsättning illustrerade ikoner.  

GS-facket är en arbetstagarorganisation för anställda inom skogsbruk, träindustri, tryckerier och grafiska designföretag. GS bildades 2009 genom en sammanslagning av Grafiska och Skogs- och Träfacket. 

Pontus Willebrand, kreativ chef på Pushing Buttons, berättar att samarbetet inleddes med en diskussion kring hur man skulle kunna skapa distinkthet och igenkänning genom något annat än grafiska element och logotyp. 

– Vi insåg tidigt i processen att mycket av GS-fackets kommunikation var textbaserad. Detta ledde till att vi utforskade arbetar- och folkrörelsens traditionella kommunikation och började fundera på banderoller och löpsedlar, säger han.

Tvådelad brief
Briefen de fick av GS-facket var uppdelat i två delar, varav den första delen fokuserade på det praktiska. Efter att fackets hemsida fått en renovering ett par år tidigare hängde resten av identiteten efter. I uppdraget ingick därför att plocka upp färgpaletten från webben och implementera på alla delar av kommunikationen. Den nya identiteten skulle även bidra med enkelhet och större frihet för kommunikationsavdelningen, och samtidigt skapa en sammanhållen och enhetlig identitet.

– Den andra delen handlade mer om vad de vill signalera. Tillsammans med kunden identifierade vi övergripande önskemål om hur de vill uppfattas i sin kommunikation. Att fånga en känsla av att vara förankrade i en fackföreningstradition samtidigt som man är modern. Att det känns handlingskraftigt och starkt samtidigt som det skulle vara oförställt och på riktigt, säger Pontus.

Av den anledningen valde byrån att arbeta med motpoler som kontrastrika färger, mörkt och ljust, och varmt och kallt. De nya färgerna har sin inspiration från medlemmarnas arbetsmiljö. Från skogens dova gröna toner till varselvästarnas starka neonfärger har hela skalan av färgintryck fått plats. Den klassiska symbolen i logotypen har fått stanna kvar, men med ett nytt ordmärke och system för undervarumärken.

Läs också: Coca-Cola hyllar framtiden genom ny smak

GS Grotesk
Pushing Buttons letade länge efter ett typsnitt som skulle kunna passa sammanhanget, men hittade inget som kändes helt rätt. Därav bestämde de sig för att rita ett eget typsnitt från scratch.  Med det originella typsnittet ville byrån föra tankarna åt tidiga reklamtryck, löpsedlar och demonstrationsbanderoller. Resultatet blev en klassisk grotesk, med oregelbundenhet från handmålade plakat. 

– GS Grotesk är ett lekfullt och mänskligt typsnitt som med sina oregelbundna x-höjder gör små medvetna typografiska “regelbrott”. Inspirationen kommer från både den moderna typografin och folkrörelsernas historia, säger han. 

En verktygslåda med ikoner
Med färger och typsnitt på plats såg byrån ett behov av att skapa ett enkelt och levande sätt att lyfta och visualisera olika typer av budskap. Här kom idén om att ta fram en uppsättning ikoner som bland annat skulle kunna användas som klistermärken.

– Med klistermärken finns också en flirt med den aktivistiska traditionen där de ofta används för att göra sin röst hörd, eller som knappar för att visa sitt ställningstagande. Men också enklare budskap som används dagligen såsom klistermärken på arbetsplatsen för att signalera fara, uppmana eller instruera. Vår intention är att stickers ska vara enkla att använda, anpassa och göra om. Något vi redan ser, då biblioteket växer varje vecka.

Med rötter i samhället
Pushing Buttons beskriver sig själva som den lilla byrån med det stora engagemanget, och har sedan starten 2018 mest jobbat med samhällsaktörer och folkrörelser. Då flera av dem har en bakgrund i föreningslivet, facket och idrottsrörelsen föll det sig naturligt att nischa sig åt det hållet.

– Det är både roligt och givande att arbeta med uppdragsgivare där vårt arbete gör skillnad på riktigt. Men vi får också kreativa och spännande utmaningar eftersom det ofta är hårda ramar, regler och budgetar att förhålla oss till. Vi gillar också att få med oss hela organisationer, där förankringsprocessen leder in till mer aktivitet i organisationen, säger Pontus.

Från GS-fackets håll är man nöjda med det efterlängtade resultatet. 

– Vi är oerhört glada att kunna lansera en stark facklig identitet som hämtar kraft ur historien, samtidigt som den känns modern. Pushing Buttons har gett oss ett uppdaterat uttryck samt flera nya kommunikativa verktyg som länge efterfrågats, säger Julius Petzäll Mendonca, kommunikations- och utredningschef på GS-facket, i ett pressmeddelande.

Arbetsgrupp
GS-Facket
Kommunikations- och utredningschef: Julius Petzäll Mendonca

Pushing Buttons
Creative Director: Pontus Willebrand
Art Director: Johannes Blomgren
Designer och typsnittstecknare: Fredrika Hultgren
Produktionsledare: Josefine Högberg

Alla bilder: GS-Facket.