Senast Ramlösa uppdaterade designen var 2016, som även då gjordes av Grow.
– Den designen gjorde sitt jobb då men det är naturligt att se över varumärket och designen efter så många år för att kännas relevant både för samtiden och framtiden. Vi ser generellt en designtrend där många varumärken blir tydligare och mer minimalistiska för att sticka ut på hyllan. Det finns många varumärken idag som alla konkurrerar om konsumenternas uppmärksamhet, säger Daniel Löfvenborg, design director på Grow.
Nya och gamla designelement
Redesignen inkluderade ett omtag kring logotypen, nya bilder och mönster och ett nytt typsnitt skapat från grunden. Men det var inte bara nytt som byrån valde att fokusera på. För att behålla igenkänningen gick de bakåt i tiden och tittade på Ramlösas äldre etiketter och designelement.
– Mönstren är en återintroduktion från de gamla etiketterna som nu har kombinerats med smakfulla färger. Här hittade vi en möjlighet att föra ihop historien med smaken där vi kunde få ett starkt designuttryckt och samtidigt särskilja etiketterna från varandra, säger Linn Andersson, designer på Grow.
Genom att skala av på etikettens design kunde den också harmonisera bättre med logotypen. Vidare fick Johan Döbelius (mannen med permanentat hår som pryder etiketten) en makeover i form av ett mer detaljrikt och illustrerat utseende.
Omtag av logga och typsnitt
I arbetet med den nya logotypen tog byrån hjälp av typografen Mark Winelid. Den klassiska bågformen behölls medan hela ordbilden omarbetades för att öka läsbarheten och ta plats på etiketten.
– Vi adderade seriffer upptill för att även här länka tillbaka till historien och tidigare logotypvarianter. Utifrån logotypens karaktär skapade vi ett skräddarsytt typsnitt i två vikter; Ramlösa Bold och Ramlösa Regular som användes för smakbeskrivningar och som även är tänkt för all kommunikation, säger Daniel.
Läs också: Coca-Cola hyllar framtiden genom ny smak
Tydligare smakprofiler och historia
När Ramlösa härstammar ifrån är lite av en tolkningsfråga. Källan upptäcktes 1895 av en slump, och dess brunn invigdes 12 år senare av läkaren Johan Jacob Döbelius. Men första gången vattnet började buteljeras via fabrik var 1912.
Fram tills 90-talet (då citrus lanserades) fanns Ramlösa endast i sitt originalutförande, till skillnad mot de åtta smaker som finns idag. Hur har ni tänkt kring designen för att göra den applicerbar på flera olika smakprofiler?
– Även om Ramlösa är ett vatten så är smaken en viktig del som måste komma fram. En flaska på hyllan ses inte alltid rakt framifrån. Av den anledningen har vi skapat 360°-etiketter där designen jobbar över hela etiketten även om den har en tydlig framsida, säger Linn.
För att förstärka smakprofilerna placerades foton på riktiga frukter och bär på etiketterna, tagna av fotografen Pål Allan. Detta även för att främja en större visuell flexibilitet över olika flask- och burkstorlekar.
– Det gjorde att vi, som på till exempel 150cl-flaskorna, hade möjlighet att förstora upp fruktbilderna och placera dem på sidan av flaskan. För att särskilja smakerna från varandra och förstärka smaken ytterligare adderade vi även färg i mönsterbanden som skapade tydlighet och ett eget designuttryck, avslutar Daniel.
Arbetsgrupp:
Carlsberg Sverige
Wiveca Fribert, Varumärkesansvarig Ramlösa
Johan Kikas, Marknadschef Vatten & Läsk
Grow
Isabelle Dahlborg Lidström, Creative Director
Daniel Löfvenborg, Design Director
Linn Andersson, Designer
Andrius Vaskevicius, Designer
Magnus Helin, Graphic Designer
Elsa Victorin, Business Director
Maria Sundkvist, Project Manager
Samarbetspartners
Mark Winelid, Typograf
Pål Allan, Fotograf
Cécile Hallberg, Retusch
Tomas Lindell, Illustratör
Alla bilder: Ramlösa.