Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Red Dot för Kunskapskanalen

TEXT Camilla Buch

Reklambyrån Dallas belönades med ett Red Dot-pris i kategorin Brands & Communication Design för Kunskapskanalens nya grafiska identitet.

Annons

Public service-kanalen Kunskapskanalen ägs av SVT och UR och fokuserar på fakta-, dokumentär- och vetenskapsinnehåll. Kanalen har fått ny grafisk design signerad reklambyrån Dallas – som nu blivit prisade av Red Dot.

”Kunskapskanalens nya design har sina rötter i funktionsdesign, där den klassiska håltavlan omtolkats till en modern punktgrid som håller ordning, guidar och bjuder in. Kunskapskanalens nya logotyp bär tydlig koppling till sitt arv, men är kompletterad och förfinad i ett nytt dubbel-K,” skriver Dallas om formgivningen.

De menar att Kunskapskanalen representerar en enorm bredd av kunskap och innehåll, varför de skapat en ny, bred primärpalett. Den ska ge möjligheter till variation och specifik öronmärkning, ett spektra som även innefattar dag- och nattläge. Till detta kommer typsnittet Baton Turbo – en pigg sans-serif med hög läsbarhet.

— Vi har matat den här varelsen med så mycket kärlek, för att göra ett strikt system roligt och tillgängligt, genom att blanda rationell design med 3D och pigga animationer. Jag är så så himla glad att det går hem även hos en internationell designjury, säger Anders Johansson på Dallas, som står bakom den nya designen.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop