Public service-kanalen Kunskapskanalen ägs av SVT och UR och fokuserar på fakta-, dokumentär- och vetenskapsinnehåll. Kanalen har fått ny grafisk design signerad reklambyrån Dallas – som nu blivit prisade av Red Dot.
”Kunskapskanalens nya design har sina rötter i funktionsdesign, där den klassiska håltavlan omtolkats till en modern punktgrid som håller ordning, guidar och bjuder in. Kunskapskanalens nya logotyp bär tydlig koppling till sitt arv, men är kompletterad och förfinad i ett nytt dubbel-K,” skriver Dallas om formgivningen.
De menar att Kunskapskanalen representerar en enorm bredd av kunskap och innehåll, varför de skapat en ny, bred primärpalett. Den ska ge möjligheter till variation och specifik öronmärkning, ett spektra som även innefattar dag- och nattläge. Till detta kommer typsnittet Baton Turbo – en pigg sans-serif med hög läsbarhet.
— Vi har matat den här varelsen med så mycket kärlek, för att göra ett strikt system roligt och tillgängligt, genom att blanda rationell design med 3D och pigga animationer. Jag är så så himla glad att det går hem även hos en internationell designjury, säger Anders Johansson på Dallas, som står bakom den nya designen.