Responsiv filosofi

TEXT 

Sara Wilk

ÄNDRAD 

2015-10-20

 | 

PUBLICERAD 

2015-10-20
Sajter som inte bara anpassar sig efter enheter, utan också utifrån användarnas behov. Det är en stor del av Code and Theorys responsiva filosofi. Byråns Londonchef Blundstone Osterberger diskuterar personalisering, upplevelser och konsten att göra skillnad på nyheter och nyheter.

Förra året intervjuade vi Ethan Marcotte, som myntade uttrycket responsiv webbdesign under början av 2000-talet. Han lånade begreppet från arkitekturen, där man under lång tid experimenterat med anpassningsbara, fysiska rum.

När han funderade kring framtiden och responsiva utmaningar använde han en liknelse från samma bransch: att vi i dag bygger katedraler istället för prisvärda bostäder – utan att ta hänsyn till prestanda eller nerladdningshastighet på användarens sida.

Onekligen en spännande tanke som kan forma framtidens webbplatser.

En annan möjlig väg har byrån Code and Theory valt – och de har fått mycket uppmärksamhet. Inte minst blev de utnämnda till ett av årets mest innovativa företag av Fast Company.

”Men att anpassa innehållet till skärmen är bara den första anhalten för den nya, responsiva webben. I dag förväntar sig användare en mer meningsfull webbupplevelse – upplevelser som inte bara anpassar sig efter vilken enhet de använder, utan också efter var de är, vad klockan är, vilket innehåll de redan har läst och händelser som sker i realtid”, skriver de i sitt egna manifest, sin responsiva teori, vilken på sätt och vis sammanfattar deras idéer och arbete.

Tankarna föddes när de arbetade med Los Angeles Times redesign under 2012. Då tittade de bland annat på tidningar som berättade om historiska händelser som Pearl Harbour och mordet på John F. Kennedy.

De kom visserligen till prenumeranterna först dagen efter, men var för den sakens skull inte inaktuella. För många läsare var det genom de prassliga sidorna som de hörde om händelserna för första gången, vilket står i bjärt kontrast mot dagens snabba informationssamhälle där fördröjningen är minimal.

När byrån tittade på de gamla trycksvarta arken insåg de också att tidningsmakarna lyckades med konsten att berätta om hur viktig en nyhet var med hjälp av design. Ju mer världsomvälvande händelsen var, desto större text och utrymme fick den.

De kunde dessutom konsten att locka läsaren till köp – och få hen att bläddra vidare bland sidorna. ”De uppfann responsiv design”, var en av insikterna som byrån tog med sig.

— När vi arbetade med LA Times insåg vi att de inte bara behövde en responsiv design, utan ett helt annat tillvägagångssätt när det gällde nyheter, berättar Blundstone Osterberger, som är chef för byråns kontor i London.

— En responsiv filosofi innebär att inte bara designa för de största plattformarna – desktop, tablet och mobil – utan att också titta på hur de används och vilka typer av innehåll som lämpar sig bäst och är mest meningsfulla i dem. Vad är till exempel skillnaden mellan någon som använder en dator och någon som använder en mobil, sett till tidpunkt och hur länge de stannar på sajten? När vi väl hade funderat ut det, hjälpte vi vår kund att organisera sig och sitt eget innehåll efter det.

Det handlar alltså om mer än olika enheter; om lösningar som anpassar sig efter vilken situation användaren befinner sig i. På morgonen vill vi till exempel gärna ha snabba nyheter som vi kan konsumera på tunnelbanan. Men på kvällen har vi lite mer tid att avvara.

— Ingen vill titta på en 30 minuter lång video när de väntar vid busshållplatsen, eller läsa en artikel på 15 000 ord under förmiddagsrasten. Dessutom ser lösningar anpassade för datorer hemska ut på mobiltelefoner – och är lika hemska att använda. Skillnaden mellan att navigera med en mus och ett finger är milsvida, konstaterar han och tillägger:

Responsiv design är inte ett alternativ längre, det är ett måste om du vill behålla dina användare.

Under förra året arbetade Code and Theory med den nya nyhetssajten Bloomberg Business, ett slags samlingsplats för Bloombergs alla varumärken.

— Från ett designperspektiv ville vi att hemsidan skulle flöda och förändras med nyheterna. Eftersom både nyheter och nyhetskonsumtion förändras under dagen, förändras också hemsidan för att leverera någonting som både är relevant och som passar sammanhanget, berättar Blundstone Osterberger.

Många element i designen handlar om att få användaren att skrolla neråt och vidare. En linje längst upp visar till exempel hur långt man har kommit i artikeln, en videospelare som alltid är synlig högst upp på sidan pockar på uppmärksamhet och i marginalerna syns puffar för andra nyheter.

Och likt de tidningar som de studerade inför LA Times redesign finns det flera mallar som redaktionen kan använda för att skapa olika upplevelser beroende på hur nyhetssituationen ser ut. För att undvika, som byrån uttrycker på sin sajt: ”att en besökare under en dag när krig bryter ut i Irak får samma upplevelse som en dag när den största nyheten är Biebers frisyr”.

Så, vad är nästa steg för den responsiva designen enligt Blundstone Osterberger?

— Responsiv design kommer att addera ett nytt lager av intelligens, och utvecklas mer mot förutseende design i alla aspekter av användarupplevelsen. Responsivitet anpassar sig efter innehåll, men en del pratar redan om system som kommer att kunna förutse användarens behov och tänka flera steg i förväg, konstaterar han och fortsätter sedan:

Hur kommer sensorisk webb, bärbar teknologi och intelligenta miljöer att förändra hur vi konsumerar och använder tjänster och produkter i framtiden? Vad betyder det för designern och strategen? Vi håller fortfarande på att utforska de här frågorna själva. Under tiden håller vi oss till vårt mantra: Kreativitet löser allt.