Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Rörligt i fokus då R3 startar produktionsbolag

TEXT Märta Kero

Som en direkt konsekvens av hur pandemin påverkat reklambyrån R3, snabbspolar de nu och startar produktionsbolag för foto och film.

Annons

Med allt som 2020 innebar var det ett tufft år för R3 som reklambyrå, men när chocken hade lagt sig tog de nya tag. De såg en möjlighet att agera förutseende mot nya och befintliga kunder.

– Vi gjorde färdiga filmproduktioner proaktivt mot kunder, och lyckades bra med det. Det fungerade som en dörröppnare, säger Robin Rudholm, vd på R3 reklambyrå.

Robin Rudholm, vd för R3 reklambyrå, och Niclas Locksén, vd för R3 studio. Foto: Pressbild.
Robin Rudholm, vd för R3 reklambyrå, och Niclas Locksén, vd för R3 studio. Foto: Pressbild.

R3:s satsning ledde till att byrån fick allt fler uppdrag kring film och ur framgången föddes beslutet att starta upp R3 studio – en egen plattform för film och foto.

– Det är många bolag som gör så här. Vissa försöker dock särskilja verksamheterna, vi gör tvärtom, säger Robin Rudholm.

Tanken är att R3 reklambyrå och R3 studio ska ha ett nära samarbete. De två bolagen vill kunna dela nätverk och kompetenser, berättar Niclas Locksén som ska driva R3 studio.

– När man kollar på andra produktionsbolag är det nästan som att de försöker mörka att de jobbar under en byrå. Men vi vill dra nytta av varandra och tror att det är värdefullt även för våra kunder.

Niclas Locksén går in som vd och delägare i R3 studio. Han har drivit på utvecklingen av foto och film-benet hos R3 ända sedan sin start hos byrån för två år sedan.

– Vi satsar hårt och målet är att i framtiden bli en av de större produktionsbolagen. Vi håller inte tillbaka, nu är det full fart.

R3 studios produktioner kommer inte enbart handla om varumärkesfilm i längre format, utan också korta rörliga element som är anpassade till e-handel och sociala medier. Det senaste året har intresset för en mängd olika former av rörligt material ökat, enligt Robin Rudholm.

– Utan pandemin hade R3 studio kanske kommit om nåt år, men nu blev det en snabbspolning. Vi och många andra har valt att agera direkt istället för att vänta, säger Robin Rudholm.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop