Med allt som 2020 innebar var det ett tufft år för R3 som reklambyrå, men när chocken hade lagt sig tog de nya tag. De såg en möjlighet att agera förutseende mot nya och befintliga kunder.
– Vi gjorde färdiga filmproduktioner proaktivt mot kunder, och lyckades bra med det. Det fungerade som en dörröppnare, säger Robin Rudholm, vd på R3 reklambyrå.
R3:s satsning ledde till att byrån fick allt fler uppdrag kring film och ur framgången föddes beslutet att starta upp R3 studio – en egen plattform för film och foto.
– Det är många bolag som gör så här. Vissa försöker dock särskilja verksamheterna, vi gör tvärtom, säger Robin Rudholm.
Tanken är att R3 reklambyrå och R3 studio ska ha ett nära samarbete. De två bolagen vill kunna dela nätverk och kompetenser, berättar Niclas Locksén som ska driva R3 studio.
– När man kollar på andra produktionsbolag är det nästan som att de försöker mörka att de jobbar under en byrå. Men vi vill dra nytta av varandra och tror att det är värdefullt även för våra kunder.
Niclas Locksén går in som vd och delägare i R3 studio. Han har drivit på utvecklingen av foto och film-benet hos R3 ända sedan sin start hos byrån för två år sedan.
– Vi satsar hårt och målet är att i framtiden bli en av de större produktionsbolagen. Vi håller inte tillbaka, nu är det full fart.
R3 studios produktioner kommer inte enbart handla om varumärkesfilm i längre format, utan också korta rörliga element som är anpassade till e-handel och sociala medier. Det senaste året har intresset för en mängd olika former av rörligt material ökat, enligt Robin Rudholm.
– Utan pandemin hade R3 studio kanske kommit om nåt år, men nu blev det en snabbspolning. Vi och många andra har valt att agera direkt istället för att vänta, säger Robin Rudholm.