Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Så frigör du kreativitet

TEXT Hanna Jangenfeldt
ÄNDRAD 2019-02-06 | PUBLICERAD 2019-02-06

Tobias Degsell har ritat en mängd ord på Nobelmuseets golv i Stockholm. Under årets upplaga av Sign&Print-mässan i Stockholm talade han både om tanken bakom dessa ord, men också om hur vi ska arbeta för att frigöra vår kreativitet.

Annons

– Alla kan väl tänka utanför boxen och alla kan väl tänka annorlunda. Det är inte det som skapar kreativitet, säger Tobias Degsell. 

Om Tobias Degsell

Under många år arbetade Tobias som curator på Nobelmuseet i Stockholm och han har många exempel på hur den fria tanken lett till banbrytande upptäckter. Han har föreläst för stora företag som Apple, Samsung, Agfa, men också för universitet som till exempel Peking University, University of Zürich, IIT Delhi, och för organisationer som World Economic Forum samt en förening för särbegåvade barn.

Men hur frigör människor sin kreativitet? Enligt Tobias krävs det bland annat en hel del envishet för att kunna genomföra något komplicerat. Det är också viktigt att ha en vision, rätt kompetens, hårt arbete, en tydlig kommunikation och att vara respektlös. 

– Respektlös är mitt favoritord. Vi måste bli respektlösa. Det är ett negativt laddat ord, och vi ska inte vara respektlösa mot andra människor – men mot andra människors idéer. 

I tankarna kring kreativitet har Tobias studerat och inspirerats av ett flertal tidigare Nobelpristagare. Det har visat sig att en hel del av dessa pristagare arbetar i grupper om 2–3 personer. Här handlar det inte om att sätta samman de smartaste personerna i en grupp  utan om olika personer som bidrar med olika perspektiv.

– För att frigöra kreativitet är det viktigt att vi inte arbetar med personer som liknar oss själva. Det är detta mångfald handlar om. Samarbete handlar också om att lita på varandra. Jag tror inte att människor kommer att kunna lita på 2000 personer, utan vi behöver mindre grupperingar, säger Tobias.

Foto: Google

En plats som Tobias besökt många gånger är Googles huvudkontor. Det är ett kontor som de flesta kopplar samman med en häftig facilitet och, inte minst, att alla anställda serveras tårta varje fredag. 

– Men det handlar inte om de färgglada cykelställen. Och tårtan är faktiskt inte så god. Google struntar i om du är tjej eller kille eller icke-binär. För de vet att om du är där så är du begåvad och att ena gången är det en junior som kläcker en idé och nästa gång är det en senior. 

Det är just det som Tobias vill poängtera. Att mångfalden är det som frigör vår kreativitet.

– Vad är det då som gör att Sverige är så framgångsrikt? frågar Tobias Degsell och hänvisar till en bild över Stockholms stad.  

– Det är broarna som knyter samman öarna. 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop