Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
39497

Så skalar IBM design thinking

TEXT Sara Wilk

I dag jobbar ungefär 1 100 designers på IBM. Men målet är att anställa många fler. Så här gör de för att arbeta med design thinking i ett multinationellt företag.

Annons
Foto: Gerhard Kassner, Typo Berlin, Monotype
Foto: Gerhard Kassner, Typo Berlin, Monotype

Enligt Gerhard Pfau, design lead på IBM, har företaget alltid tagit design på allvar. Under sin presentation på Typo Berlin lyfter han till och med upp ett citat från den tidigare ordföranden Thomas J. Watson jr: ”Good design is good business” – alltså, bra design är bra affärer.

I och med skiftet mot fler mobila enheter och molnbaserade system har fokuset på user experience blivit större – och design har satts i centrum. Men att anamma färdiga metoder för design thinking skulle aldrig fungera för ett så stort företag, menar Gerhard Pfau. Istället har de jobbat fram en egen: IBM Design Thinking.

Den bygger på tre huvudsakliga byggstenar. Det handlar om ett fokus på användaren, om multidisciplinära arbetsgrupper och om att hela tiden sträva efter att göra förbättringar (se allting som en prototyp, är uppmaningen). Till hjälp finns beteendemodellen The Loop, en symbol som står för den oändliga rörelsen mellan observation, reflektion och genomförande.

– Det är aldrig färdigt. Men vid något tillfälle kommer det att vara redo, säger han.

Just nu är IBM inne i en expansiv fas. I slutet av 2015 jobbade 1 100 designers i företaget. Målet är att så småningom bli 1 500, och bara i år kommer de att anställa runt 200. För att alla ska vara på samma bana satsar de på utbildningar och bootcamps – men det är initiativ som också sträcker sig utanför designavdelningen.

– Det handlar om att ha stöd både från människorna som driver utvecklingen, så väl som från ledningen, säger Gerhard Pfau.

Du kan fördjupa dig i IBM Design Thinking här.

Annons
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop