Sajt med plats för både dåtid och samtid

TEXT 

Sara Wilk

ÄNDRAD 

2016-09-09

 | 

PUBLICERAD 

2016-09-09
I veckan lanserades Svenskt Tenns nya sajt. Lösningen är framtagen av Planeta Design tillsammans med Net Relations – och den ska spegla varumärkets fysiska butik på Strandvägen.

För ungefär fem år sedan renoverades Svenskt Tenns butik i Stockholm. Nu har deras hemsida också gjorts om. Arbetet började med en pitch under våren 2015, och stort fokus har legat på både innehåll och e-handel. CAP&Design frågade Sandra Planeta Sonnerup, grundare och creative director på Planeta Design, om arbetet.

Hur har det varit att jobba med en så designmedveten kund?
– Det är fantastiskt att få arbeta med ett varumärke som har en så viktig position både i Sverige och i den internationella designvärlden. Vi jobbade i nära samarbete med Svenskt Tenn och kunde utmana varandra för att uppnå ett unikt uttryck och relevans.

svenskt_tenn_press_webbplats_sv_1

Hur skulle du själv beskriva resultatet?
– Vi har skapat en flexibel plattform genom att bygga en levande plats som lätt kan möbleras om och utvecklas, på samma sätt som man jobbar inom traditionell retail. Från ett e-handelsperspektiv har vi skapat en del med fokus på produktinformation samt köp. och en del där besökare kan inspireras av miljöer som visar produkterna i ett levande sammanhang.

– Ur ett varumärkesperspektiv har vi skapat utrymme och möjligheter för olika typer av media och content för berättelsen om Svenskt Tenn; historien, Estrid Eriksson, Josef Frank, nutida designers, utställningar, stiftelsen, tesalongen, med mera. Det ska bli spännande att arbeta med dessa verktyg i fortsättningen!

planetadesign_svenskt_tenn_li

Var hittade ni inspiration, vad var viktigt för er att inkludera?
– Inspirationen hittade vi först och främst hos Svenskt Tenn – en fantastisk designskatt. Utöver det tittade vi på olika typer av digitala berättartekniker och tempon. Vi studerade en mängd sidor inom internationell retail och för museer, och diskuterade/dissekerade de som stack ut.

– Det var särskilt viktigt att inkludera berättelsen om dåtid och samtid. Samt ett produktfokus, att kunna förmedla en produkt i det digitala. Att synliggöra det taktila, hantverket, kvaliteten och proportionerna. En klassisk möbelproblematik.

Vilka var de största utmaningarna?
– Att spegla och tillföra till den eklektiska och rika miljön man upplever på Strandvägen 5 i ett webbformat. En härlig och inspirerande utmaning.