Samtida vintage i Lyon

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2016-01-22
Den franska designstudion Boorbool har i tre år fått i uppdrag att skapa den grafiska kommunikationen kring mässan Marché de la Mode Vintage i Lyon. Vi pratade med dem om deras process.

Hur länge har ni jobbat med mässan?
– Vi har jobbat med Marché de la Mode Vintage i tre år. 2014 skapade vi temat Vintage Marine och en geometrisk grafisk kampanj kring en fyr. 2015 valde vi temat Summer Dream där vi tänkte visuellt kring den oändliga sommaren. I år skapade vi temat Urban Jungle, säger Tanguy Bugand, studiochef.

[fakta id=”38390″]

Hur säkerställer ni att det är nytt och annorlunda varje år?
– Temat är ju nytt för varje år, vilket bidrar till en ny känsla. Vi inspireras mycket av årliga modetrender från varumärken, modebutiker, lyx och design. Vi sammanförde vintage i en modern värld. Vi vill att vintage, genom dessa event, ska bli modernt och innovativt.

Vad hade ni för riktlinjer?
– Den främsta riktlinjen vi har är att överraska deltagarna – temat ska ge lust. Grafiken måste vara vintage men samtida. Det måste, utöver tematiken, förmedla en känsla av klädkod och en helg av glädje.

Är karaktärerna nya för i år?
– Det är andra året vi använder vår grafiska stil till att rita karaktärer. De har inget ansikte, så deras uttryck kommer inte därifrån utan genom kroppshållningen. Karaktärerna hoppar, dansar och uttrycker glädje. Kroppsspråket ger liv till reklamgrafiken, de skapar djup och dynamik.

[fakta id=”38392″]

Hur ser er process ut?
– Vår kreativa process ser ut såhär: vi skapar trend-moodboards, skisser, anteckningar, vi fotograferar i barer, butiker och på gatan. Vi organiserar all denna research för att definiera ett tema, och från det temat utvecklar vi en grafisk identitet: färgkodning, piktogram, typografi etcetera. Dessa visuella tecken samlas ihop och blir PR-annonser för eventet, och de annonserna utvecklas sedan till tryckta och digitala kampanjer.

Hur tänkte ni kring färgvalen?
– Det finns två färger som behöver vara med och skapa kontinuitet från år till år: beige och blått. Men de andra färgerna motsvarar temat. Våra färger är ljusa, de måste dra blicken till sig. I år är grönt mycket närvarande, vi tror att det är en del av djungeln som kommer att synas inom mode och inredning inom de kommande månaderna.