Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

En av affischerna för 2016.
En av affischerna för 2016.
Annons
En av affischerna för 2016.
En av affischerna för 2016.
En av affischerna för 2016.
En av affischerna för 2016.
En av affischerna för 2015.
En av affischerna för 2015.
En av affischerna för 2015.
En av affischerna för 2015.
En av affischerna för 2015.
En av affischerna för 2015.

Samtida vintage i Lyon

TEXT Camilla Buch

Den franska designstudion Boorbool har i tre år fått i uppdrag att skapa den grafiska kommunikationen kring mässan Marché de la Mode Vintage i Lyon. Vi pratade med dem om deras process.

Hur länge har ni jobbat med mässan?
– Vi har jobbat med Marché de la Mode Vintage i tre år. 2014 skapade vi temat Vintage Marine och en geometrisk grafisk kampanj kring en fyr. 2015 valde vi temat Summer Dream där vi tänkte visuellt kring den oändliga sommaren. I år skapade vi temat Urban Jungle, säger Tanguy Bugand, studiochef.

Mässan

Mässan Marché de la Mode Vintage är en mässa som hålls varje år i Lyon, Frankrike, om mode och inredning från 1950-1980-talet.

Hur säkerställer ni att det är nytt och annorlunda varje år?
– Temat är ju nytt för varje år, vilket bidrar till en ny känsla. Vi inspireras mycket av årliga modetrender från varumärken, modebutiker, lyx och design. Vi sammanförde vintage i en modern värld. Vi vill att vintage, genom dessa event, ska bli modernt och innovativt.

Vad hade ni för riktlinjer?
– Den främsta riktlinjen vi har är att överraska deltagarna – temat ska ge lust. Grafiken måste vara vintage men samtida. Det måste, utöver tematiken, förmedla en känsla av klädkod och en helg av glädje.

Är karaktärerna nya för i år?
– Det är andra året vi använder vår grafiska stil till att rita karaktärer. De har inget ansikte, så deras uttryck kommer inte därifrån utan genom kroppshållningen. Karaktärerna hoppar, dansar och uttrycker glädje. Kroppsspråket ger liv till reklamgrafiken, de skapar djup och dynamik.

Byrån

Boorbool är en designbyrå som främst arbetar med internationell kommunikation, grafisk design och multimediautveckling. Byrån grundades 2011 av Tanguy Bugand, studiochef och Pierric Etellin, creative director.

Hur ser er process ut?
– Vår kreativa process ser ut såhär: vi skapar trend-moodboards, skisser, anteckningar, vi fotograferar i barer, butiker och på gatan. Vi organiserar all denna research för att definiera ett tema, och från det temat utvecklar vi en grafisk identitet: färgkodning, piktogram, typografi etcetera. Dessa visuella tecken samlas ihop och blir PR-annonser för eventet, och de annonserna utvecklas sedan till tryckta och digitala kampanjer.

Hur tänkte ni kring färgvalen?
– Det finns två färger som behöver vara med och skapa kontinuitet från år till år: beige och blått. Men de andra färgerna motsvarar temat. Våra färger är ljusa, de måste dra blicken till sig. I år är grönt mycket närvarande, vi tror att det är en del av djungeln som kommer att synas inom mode och inredning inom de kommande månaderna.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop