Se formgivarna som tolkar bokstaveringsalfabetet Adam Berit

TEXT 

Mina Stierna

PUBLICERAD 

2019-01-18


Formgivare fån vänster: Liselotte Watkins, Bitte Andersson och Gaia Padovan.

Fredag den 18:e januari lanseras tre nya posters i posterkollektionen Adam Berit. De tre kreatörer som nu tolkat bokstaveringsalfabetet är Bitte Andersson, Gaia Padovan och Liselotte Watkins. I samband med lanseringen kommer samtliga åtta postermotiv att finnas tillgängliga i Designtorgets flaggskeppsbutik i Kulturhuset och på Designtorget.se.

Fredrika Bremer Förbundet och Rättviseförmedlingen presenterade i september förra året ett förslag på ett nytt bokstaveringsalfabet. Det nuvarande svenska bokstaveringsalfabetet består sedan 1891 enbart av traditionellt svenska mansnamn. Adam Berit är ett nytt alfabet, för 2018 och framåt som låter lite mer som Sverige ser ut.

Tidigare i januari gick Rättviseförmedlingen ut med att de lägger ned sin verksamhet från och med den 1 februari. Men bokstaveringsalfabet lever vidare.

– Det är inget som påverkar den här lanseringen som har varit planerad sedan länge. Det känns roligt att kunna säga hejdå i form av något som kommer att leva vidare i många människors rum och vardag, säger Julia Ohlström, marknadsansvarig på Rättviseförmedlingen.

– Vi på Fredrika Bremer Förbundet är glada över få driva frågan vidare, säger Ulrika Kärnborg, ordförande för Fredrika Bremer Förbundet. De posters som redan är släppta har fått en fantastisk spridning, och sitter nu i barnrum, på förskolor och i klassrum överallt. Det finns till och med en utanför Regeringskansliets matsal!

Kreatörer som tidigare tolkat bokstaveringsalfabetet är Tom Hedqvist, Sara Edström, Göran Söderström, Nathalie Ruejas Jonson och Owe Gustafson.

Läs mer om Adam Berit och se alla postrar på adamberit.se.