Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Se formgivarna som tolkar bokstaveringsalfabetet Adam Berit

TEXT Mina Stierna
Annons


Formgivare fån vänster: Liselotte Watkins, Bitte Andersson och Gaia Padovan.

Fredag den 18:e januari lanseras tre nya posters i posterkollektionen Adam Berit. De tre kreatörer som nu tolkat bokstaveringsalfabetet är Bitte Andersson, Gaia Padovan och Liselotte Watkins. I samband med lanseringen kommer samtliga åtta postermotiv att finnas tillgängliga i Designtorgets flaggskeppsbutik i Kulturhuset och på Designtorget.se.

Fredrika Bremer Förbundet och Rättviseförmedlingen presenterade i september förra året ett förslag på ett nytt bokstaveringsalfabet. Det nuvarande svenska bokstaveringsalfabetet består sedan 1891 enbart av traditionellt svenska mansnamn. Adam Berit är ett nytt alfabet, för 2018 och framåt som låter lite mer som Sverige ser ut.

Tidigare i januari gick Rättviseförmedlingen ut med att de lägger ned sin verksamhet från och med den 1 februari. Men bokstaveringsalfabet lever vidare.

– Det är inget som påverkar den här lanseringen som har varit planerad sedan länge. Det känns roligt att kunna säga hejdå i form av något som kommer att leva vidare i många människors rum och vardag, säger Julia Ohlström, marknadsansvarig på Rättviseförmedlingen.

– Vi på Fredrika Bremer Förbundet är glada över få driva frågan vidare, säger Ulrika Kärnborg, ordförande för Fredrika Bremer Förbundet. De posters som redan är släppta har fått en fantastisk spridning, och sitter nu i barnrum, på förskolor och i klassrum överallt. Det finns till och med en utanför Regeringskansliets matsal!

Kreatörer som tidigare tolkat bokstaveringsalfabetet är Tom Hedqvist, Sara Edström, Göran Söderström, Nathalie Ruejas Jonson och Owe Gustafson.

Läs mer om Adam Berit och se alla postrar på adamberit.se.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera