Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
49084

Skrik in våren på Forsbergs vårmarknad

TEXT Lamin Kivelä
ÄNDRAD 2021-04-30 | PUBLICERAD 2021-04-23

Förstaårsstudenter som läser copywriting eller grafisk design och reklam på Forsbergs bjuder i slutet av april in till marknaden Vårskriket – en kreativ urladdning för att ropa in våren och en möjlighet för besökarna att ta del av studentarbeten.

Annons

På grund av bland annat covid-19 valde Forsbergs skola att ställa in skolans traditionsenliga julmarknad förra året.

Vårskriket är egentligen en förskjuten julmarknad, förklarar Matilda Habbe då vi ringer upp henne en fredagseftermiddag i april, några dagar innan marknaden öppnar. Hon är är förstaårsstudent på Forsbergs tvååriga utbildning Copywriting och en av fyra studenter i den projektgrupp som jobbat med vårmarknaden.

Anna Rickman med sina vegosaurier. Foto: Privat.
Anna Rickman med sina vegosaurier. Foto: Anna Rickman.

Omkring 25 studenter finns representerade på Vårskriket, bland andra Anna Rickmans ABC-poster med ”vegesaurier”.

Hur har du skapat motiven?

Arbetsgrupp

Sirinya Holst, art director
Elsa Burén, art director

Charlie Asplund, webbutvecklare

Matilda Habbe, copywriter

– Jag har målat dem med akvarell, men också förstärkt vissa detaljer med pennor, och i ett par fall också collageteknik. Sedan har jag fotat dem med min mobilkamera och lagt in i Photoshop för att föra samman allihop och skapa själva affischen, berättar Anna Rickman per mejl.

Det var sonen som, med sin dinosaurie-fas inspirerade henne att skapa vegosaurier.

– En dag dök ”Tomatosaurus Rex” upp i mitt huvud och så föddes idén om att skapa ett helt alfabet med frukt- och grönsaksdinosaurier. Från början var tanken att det skulle bli en bok, men att få se alla dinosarna tillsammans på en poster kändes roligare – och dessutom får de ju på det sättet vara synliga på väggen hela tiden.

Marknaden öppnar på webben den 23 april och fysiskt den 28 april, då den håller öppet klockan 12–19 i Forsbergs trädgård på Skinnarviksringen 6 i Stockholm.

Projektgruppen för Vårskriket: Charlie Asplund, Elsa Burén, Sirinya Holst och Matilda Habbe. Foto: Johan Benno.
Projektgruppen för Vårskriket: Charlie Asplund, Elsa Burén, Sirinya Holst och Matilda Habbe. Foto: Johan Benno.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop