Skultuna i samarbete med Guldägget

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-02-18

b54062a55b13e46f_org

Mässingsbruket Skultuna är ny partner till tävlingen och tar över årets produktion av Guldäggsstatyetterna, som formgavs av Happy F&B år 2006.

– Guldäggen är en helt fantastisk produkt, den stora sfären med den blanka ytan påminner om de stora mässingsklot som Skultuna producerade under 1600-talet till de stora ljuskronor som hänger i de flesta svenska kyrkor och slott från den tiden, säger Viktor Blomqvist, VD på Skultuna, i ett pressmeddelande.

Skultuna grundades 1607 som ett kungligt mässingsbruk och produktionen har fortgått oavbrutet sedan starten för 408 år sedan. 2012 öppnade Skultuna Concept Store i Stockholm där produkter från bruket säljs.

– För mig var Skultuna redan innan förknippat med hantverk, att nu i vårt samarbete med bruket få se hur processen går till med exempelvis en specialritad formgjutning är enormt imponerande. Grattis Guldägget, säger Jessica Bjurström, vd på KOMM, i ett pressmeddelande.