Uppdrag
Lars Lengquist skulle tillsammans med vad som skulle bli Auk Protection skapa ett varumärke för en målgrupp som tidigare inte har haft produkter specifikt för dem.
– De som arbetar i och kring helikoptrar är ofta hänvisade till yrkeskläder som är mer traditionsbundna än funktionella, ofta har både kläder och hjälmar ett militärt ursprung. Designmässigt är det nästan som om tiden stått still i den här yrkeskategorin, säger han.
Varumärket skulle vara användarfokuserat, med vardagen för målgruppen i centrum. Grundarna Michael Elmeskog och Johan Baumann är båda helikopterpiloter och kan mycket om målgruppen.
Mål
– Vi ville nå ut med det här varumärket internationellt. målgruppenen sträcker sig ju verkligen över hela världen, säger Lars.
Med bas i Norden ville de skapa ett varumärke som käns både innovativt och som fokuserar på design. I och med hur många av de kläder helikopterpiloter använder i dag ser ut ville de satsa hårt på är användarfokuserade produkter med mycket detaljer som förenklar en helikopterpilots vardag.
Arbetsgång
Först skulle namnet tas fram, vilket skedde i nära samarbete med varumärkesstrategen Linus Wikström. Auk betyder alka på svenska, en fågel som är väl anpassad för att flyga och dyka under svåra förhållanden. Det var viktigt att namnet var grafiskt starkt, enligt Lars.
[fakta id=”41453″]
När det kom till den grafiska identiteten ville de ta fram en plattform som gick hand i hand med produkten och industridesignen som präglat den. De arbetade mycket med svart som basfärg med klara accentfärger.
– Vi ville profilera oss starkt mot målgruppen, designen var en viktig aspekt. Våra konkurrenter har inte samma utseende som oss alls.
Resultat
– Det har blivit väldigt populärt. Med små resurser har vi lyckats nå ut med vårt budskap till den här målgruppen, menar Lars och fortsätter:
– Ett kvitto på bra resultat är att bland annat räddningspersonal i Alperna och ambulanshelikopterpersonal, som har höga krav på sin utrustning, har valt Auk Protection.