Efter många år av samma generiska ICA-look kände butiksägarna att de var dags för nånting nytt och annorlunda för sitt familjedrivna företag ICA Stop i Täby. Med typsnitt i all världens former och storlekar vart man än vände sig gav butiken ett rörigt och stökigt intryck. För att råda bot på detta och ge hela lokalen en välbehövlig energiinjektion kontaktades Snask för att sätta tänderna i det storskaliga projektet.
– Butiken ville komma bort från det förväntade och såg styrkan som Snask har i att våga bryta normer och skapa oväntade och starka upplevelser. Det var också riktlinjerna för projektet, de ville ha något som ingen har sett tidigare. Samtidigt måste det ju vara en fungerande butik, inte lustiga huset, säger Erik Kockum, creative director på Snask.
Frångå det förväntade
När butikens utseende tidigare gjorts om hade ägaren endast samarbetat med arkitektkontor – något de kände hade genererat väldigt förväntade och lite tråkiga resultat. När man anlitar Snask kan man emellertid vara säker på att både processen och slutresultatet blir varken tråkigt eller förväntat.
– På ett sätt var hela vårt upplägg från början ett sätt att inte göra saker på det ”gamla sättet”. Man kan ta inspiration från andra och världen runt omkring, men samtidigt våga gå sin egen väg och tro på sina idéer. Det var något vi fick påminna oss själva om under projektets gång, säger Erik.
Snasks grundare Fredrik Öst lägger till:
– Det är lätt att ta trygga val och göra som ”man alltid gjort”, det är betydligt svårare att gå sin egen väg. Det kan vara läskigt när man inte har facit. Därav kan det ibland också vara bra att inte veta allt, haha, man får testa sig fram lite och genom det upptäcka saker. Våga göra fel för att hitta rätt. Har man tid så brukar det gå bra.
Läs också: De rosa rebellerna firar 15 år – och resan dit
Westblom Krasse
Till sin hjälp tog byrån in arkitektfirman Westblom Krasse för att tillsammans ta fram det övergripande butikskonceptet som fick sätta tonen för hela projektet. Erik menar att det faktum att de båda gick in med varsitt perspektiv gjorde projektet extra spännande och berikande.
– Sen kunde Westblom Krasse rita och vi på Snask designa – helt enkelt använda våra specialkunskaper på bästa sätt. Som designbyrå och arkitekter är man van med lite olika typer av ”praktiska ingångsvärden”, vilket vi försökte använda som en styrka. Det gemensamma målet var fortfarande ”upplevelsen”, det är det båda vill åt och få så stark som möjligt.
Snask började med att rita om logotypen (S-symbolen) och typografin. För att lyfta fram livsmedlen valdes en ljusblå nyans som huvudkulör. Elementen användes sedan i designen av nya papperspåsar, skyltar, kläder och menyer. Vidare fick butiken tillskott i form av bland annat en ny juicebar (i rosa såklart) och en pastellgrön ”vegan butchers corner” för att bryta av mot det blåa.
Varför tror du att fler och fler ICA-butiker väljer att köra på egna visuella identiteter?
– Ja, precis, flera ICA-butiker gör redan det. De har friheten att skapa sina egna identiteter, sätta sin egen profil på vad deras varumärke och erbjudande är. Sen finns det också kanske en yngre generation ICA-handlare med ett nytänkande. Det är kul att ha sitt eget uttryck, att känna sig speciell. Jag tror butiken vi skapat, tillsammans med de andra, inspirerar ännu fler till att våga gå sin egen väg. Och det är ju mycket roligare för oss som kunder!, avslutar Erik.
Alla bilder: Snask / ICA Stop.