Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Spansk lekfullhet på Nybrogatan

TEXT Mårten Huzell

Restaurang Spanjorskans nya grafiska profil vill få oss att drömma oss bort till sydligare breddgrader och spansk fun dining.

Annons

magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

4 nr för 708:-

Prenumerera

När Bockholmsgruppen öppnade en ny restaurang med spanskt tema vände de sig till Lobby design för att få en ny grafisk profil. En profil som skulle spegla både matupplevelsen och matglädjen. Till en början var Spanjorskan arbetsnamnet på den nya restaurangen men det fastnade och blev kvar. Uppdraget omfattade varumärkeskoncept, logotyp, grafisk profil och menydesign.

– De vill att upplevelsen ska vara fun dining och inte fine dining. Inredningen är väldigt fin och känns lite exklusiv, och med formen ville vi ta ner helheten till en avslappnad och rolig upplevelse, säger Maria Ottosson, partner och creative director på Lobby design.

Målet med varumärkeskonceptet var att skapa en tilltalande identitet för restaurangen som skulle förmedla känslan av hög kvalitet med en genuin spansk atmosfär, men också med en modern känsla som väcker nyfikenhet. Det kreativa teamet på Lobby design letade inspiration runt om i Spanien i en process som utmanade dem själva och ägarna till restaurangen. Tillsammans sökte de balansen mellan det genuina och det moderna med ett stänk av lekfullhet. Hemsida och menyer formgavs för tydlighet och känslan av hög kvalitet. Logotypen blev ett destillat av all inspiration och representerar den variation av råvaror och rätter som det spanska köket erbjuder.

– Vi ville skapa en tydlighet och enkelhet för gästen. Man ska hitta det man letar efter och få en bra överblick på menyn. Typsnittet är Maison. Det är rent, enkelt, och tydligt och håller ner den annars ganska ivriga och glada designen, avslutar Maria Ottosson.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop