Spendrups byter kostym

TEXT 

Sara Wilk

PUBLICERAD 

2016-09-26
Nu är det dags för bryggerijätten Spendrups att svida om. I veckan lanseras den nya visuella identiteten, som tagits fram tillsammans med byrån Neumeister.

 

spendrups_logo_vit_stor

Förändringen är ett del av ett större varumärkesarbete som har pågått under en tid, enligt företaget.

– Det här är startskottet för en ny resa – en resa mot ett bryggeri i världsklass. Vi har bytt visuell identitet flera gånger men jag tror aldrig att vi har haft så många och långa diskussioner kring det som den här gången. Utmaningen har varit att vi har velat få till en helhet med företaget och produkten. Men jag tycker verkligen att vi har lyckats med det, säger Fredrik Spendrup, vd på Spendrups.

I fredags presenterades identiteten för alla medarbetare.

– Det känns bra att vi får en visuell identitet som i form och funktion är mer samtida och som speglar Spendrups som bolag och vår ambition. Från och med måndag börjar vi rulla ut logotypen på riktigt. Implementeringen kommer att löpa under minst sex månader för att bli så ekonomiskt klok som möjligt, säger Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups.

Den nya identiteten har tagits fram tillsammans med Neumeister, som tidigare jobbat med bland andra Mariestads och Barrels and drums.

– Vi har utvecklat en visuell identitet som ska stötta Spendrups vision och målbild – Ett bryggeri i världsklass. Utvecklingen har skett i nära samarbete med arbetsgruppen på Spendrups där produkterna, personalen och företagets agerande spelar en minst lika stor roll som det visuella uttrycket, säger Henrik Hallberg, kreativ chef på Neumeister.