Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Identitet
41862

Spendrups byter kostym

TEXT Sara Wilk
ÄNDRAD 2016-09-26 | PUBLICERAD 2016-09-26

Nu är det dags för bryggerijätten Spendrups att svida om. I veckan lanseras den nya visuella identiteten, som tagits fram tillsammans med byrån Neumeister.

Annons

 

spendrups_logo_vit_stor

Förändringen är ett del av ett större varumärkesarbete som har pågått under en tid, enligt företaget.

– Det här är startskottet för en ny resa – en resa mot ett bryggeri i världsklass. Vi har bytt visuell identitet flera gånger men jag tror aldrig att vi har haft så många och långa diskussioner kring det som den här gången. Utmaningen har varit att vi har velat få till en helhet med företaget och produkten. Men jag tycker verkligen att vi har lyckats med det, säger Fredrik Spendrup, vd på Spendrups.

I fredags presenterades identiteten för alla medarbetare.

– Det känns bra att vi får en visuell identitet som i form och funktion är mer samtida och som speglar Spendrups som bolag och vår ambition. Från och med måndag börjar vi rulla ut logotypen på riktigt. Implementeringen kommer att löpa under minst sex månader för att bli så ekonomiskt klok som möjligt, säger Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups.

Den nya identiteten har tagits fram tillsammans med Neumeister, som tidigare jobbat med bland andra Mariestads och Barrels and drums.

– Vi har utvecklat en visuell identitet som ska stötta Spendrups vision och målbild – Ett bryggeri i världsklass. Utvecklingen har skett i nära samarbete med arbetsgruppen på Spendrups där produkterna, personalen och företagets agerande spelar en minst lika stor roll som det visuella uttrycket, säger Henrik Hallberg, kreativ chef på Neumeister.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop