I dagarna är det premiär för Riksteaterns nya medlemstidning Scenen, som i dagsläget skickas ut till Riksteaterns medlemmar i hela Sverige. Bakom tidningens koncept och produktion står contentbyrån Spoon.
Med över 40 000 medlemmar är Riksteatern en folkrörelse som engagerar många. Nya medlemstidningen Scenen ska spegla dagens scenkonst, både hos Riksteatern och andra aktörer i branschen.
– Vi ville göra en tidning som kan bli bred och samtidigt dyka ner i specifika konstnärliga uttryck. Scenen ska berätta om scenkonsten i hela Sverige, för alla våra medlemmar, säger Magnus Aspegren, vd för Riksteatern.
När Spoon fick uppdraget att utveckla Riksteaterns medlemstidning inleddes arbetet med en workshop där ett femtiotal Riksteatermedlemmar från hela landet samlades för att tillsammans skapa den nya tidningens uttryck och idéer till innehåll. Scenen var ett av namnförslagen som kom fram på workshopen.
– Vi är så glada över uppdraget att får vara med och stärka Riksteaterns kommunikation, och att börja med att fråga medlemmarna vad de vill läsa om kändes som en självklarhet. Vi hoppas att innehållet ska locka till mersmak att se, höra och uppleva all slags scenkonst, säger Marie Blomgren, projektledare på Spoon.