Ganska precis nio månader har gått sedan Sveriges Radio introducerade ”nya P3”. Nu följs satsningen upp med en varumärkeskampanj som pågår mellan 12 oktober 2020 och 19 november 2020. Kampanjen utgörs av rikstäckande digital synlighet via flera olika marknadskanaler, samt utomhusreklam i städerna Göteborg, Malmö och Stockholm.
Planeringen och arbetet med kampanjen satte igång strax efter att tablån för nya P3 hade börjat sändas i januari. Arbetsgruppen har bestått av Sveriges Radios inhousebyrå, kanalansvarig på P3 samt den externa kreatörsduon Golf. Tillsammans har de tagit fram konceptet ”Testa något nytt på nya P3” anspelar på den oväntade glädjen i att upptäcka en ny favorit bland musikgenrer, ämnen eller program.
Målgruppen för kampanjen och kanalen är främst unga mellan 20−34 år, men P3 fokuserar numera mindre på ålder och mer på intresse.
− Ålder är ett trubbigt verktyg för att bedöma publik. Människor kan vara väldigt olika inom en åldersgrupp. Vad som utmärker kanalens publik är framförallt ett intresse för populärkultur, samhällsjournalistik, ny musik och en vilja bli underhållen, säger Caroline Pouron kanalansvarig på P3.
P3 har senaste åren lagt mycket kraft på att ta fram poddar och ville ge samma uppmärksamhet till sin direktsända kanal. Lyssnarsiffrorna på den linjära direktsända radion hade minskat under lång tid då framförallt unga i allt större utsträckning tar del av radio-innehåll via efterhandslyssning och poddar.
− Vi ville bryta den linjära nedåtgående trenden och vi verkar ha lyckats, tappet har stoppats. Men linjära siffror tar tid, det gäller att ha lite is i magen, säger Caroline Pouron.
Nya direktsända P3 fokuserar mer på musikjournalistik och aktualiteter och har en ny musikprofil där musikredaktörerna väljer mer självständigt. Tidigare spelade P3 nästan uteslutande ny musik. Numera kan även äldre låtar som exempelvis återaktualiserats genom film eller sociala medier, ta sig in på låtlistorna.
Nylanseringen har under året ifrågasatts i andra medier. Ett exempel är Mediepodden som har diskuterat om det är rimligt att ägna en direktsänd public service-kanal åt populärkultur, om lyssnandet på den typen av innehåll flyttar över till poddar och on-demand format. Sveriges Radios bedömning är dock att det fortfarande finns anledning att erbjuda en icke-kommersiell direktsänd kanal med populärkulturellt innehåll.