Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

SR följer upp ”nya P3” med varumärkeskampanj

TEXT Märta Kero

P3 nylanserades i början av året som en åtgärd för att bromsa dalande lyssnarsiffrorna på den direktsända radion. I en varumärkeskampanj vill Sveriges Radio uppmärksamma nya och gamla lyssnare på kanalens utbud och ändrade profil.

Annons

Ganska precis nio månader har gått sedan Sveriges Radio introducerade ”nya P3”. Nu följs satsningen upp med en varumärkeskampanj som pågår mellan 12 oktober 2020 och 19 november 2020. Kampanjen utgörs av rikstäckande digital synlighet via flera olika marknadskanaler, samt utomhusreklam i städerna Göteborg, Malmö och Stockholm.

Planeringen och arbetet med kampanjen satte igång strax efter att tablån för nya P3 hade börjat sändas i januari. Arbetsgruppen har bestått av Sveriges Radios inhousebyrå, kanalansvarig på P3 samt den externa kreatörsduon Golf. Tillsammans har de tagit fram konceptet ”Testa något nytt på nya P3” anspelar på den oväntade glädjen i att upptäcka en ny favorit bland musikgenrer, ämnen eller program.

Målgruppen för kampanjen och kanalen är främst unga mellan 20−34 år, men P3 fokuserar numera mindre på ålder och mer på intresse.

Caroline Pouron, kanalchef P3. Foto: Tor Johnsson.
Caroline Pouron, kanalchef P3. Foto: Tor Johnsson.

− Ålder är ett trubbigt verktyg för att bedöma publik. Människor kan vara väldigt olika inom en åldersgrupp. Vad som utmärker kanalens publik är framförallt ett intresse för populärkultur, samhällsjournalistik, ny musik och en vilja bli underhållen, säger Caroline Pouron kanalansvarig på P3.

P3 har senaste åren lagt mycket kraft på att ta fram poddar och ville ge samma uppmärksamhet till sin direktsända kanal. Lyssnarsiffrorna på den linjära direktsända radion hade minskat under lång tid då framförallt unga i allt större utsträckning tar del av radio-innehåll via efterhandslyssning och poddar.

− Vi ville bryta den linjära nedåtgående trenden och vi verkar ha lyckats, tappet har stoppats. Men linjära siffror tar tid, det gäller att ha lite is i magen, säger Caroline Pouron.

Nya direktsända P3 fokuserar mer på musikjournalistik och aktualiteter och har en ny musikprofil där musikredaktörerna väljer mer självständigt. Tidigare spelade P3 nästan uteslutande ny musik. Numera kan även äldre låtar som exempelvis återaktualiserats genom film eller sociala medier, ta sig in på låtlistorna.

Del av Sveriges Radios varumärkeskampanj för P3 2020. Foto: Felix Swensson.
Del av Sveriges Radios varumärkeskampanj för P3 2020. Foto: Felix Swensson.

Nylanseringen har under året ifrågasatts i andra medier. Ett exempel är Mediepodden som har diskuterat om det är rimligt att ägna en direktsänd public service-kanal åt populärkultur, om lyssnandet på den typen av innehåll flyttar över till poddar och on-demand format. Sveriges Radios bedömning är dock att det fortfarande finns anledning att erbjuda en icke-kommersiell direktsänd kanal med populärkulturellt innehåll.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]