Igår hölls Sveriges Annonsörers årliga tema- och inspirationsdag Stora Annonsördagen, på Grand Hôtel i Stockholm, där reklamskolan Hyper Island fick ta emot Stora Annonsörpriset.
Priset går till en person eller en organisation som gjort en betydelsefull insats för landets annonsörer, och skolan prisades för att de med framgång utbildar designers, kreatörer och strateger för framtidens näringsliv.
– Styrelsen för Sveriges Annonsörer är väldigt glada över att kunna belöna Hyper Island som ligger i absolut framkant när det gäller utbildning inom digital kommunikation. Hyper Island har under snart 20 år utbildat ett stort antal designers, kreatörer och strateger som bidragit till att höja den kommunikativa nivån inom det svenska såväl som det internationella näringslivet. Att de även erbjuder personlig ledarutveckling för sina studenter skapar kommunikatörer för framtidens näringsliv som är tryggare och som kommer att bli bättre ledare, säger Mats Liedholm, styrelseordförande i Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.
Förra året var det Berghs som fick priset, och nominerade i år tillsammans med Hyper Island var tjänsten Spotify och podcastgrundarna Alex & Sigge. Motiveringen för vinsten lyder:
”Att befinna sig på en ö kan ha sina fördelar. Om den dessutom befolkas av kreativa människor – som drivs av en passion att skapa digital och interaktiv kommunikation – så blir livet på en ö genast till en dans. Vinnaren av Stora Annonsörpriset 2015 har under snart 20 år utbildat ett stort antal designers, kreatörer och strateger, som alla har bidragit till att höja nivån och format utvecklingen inom det svenska såväl som det internationella näringslivet. Tack för allt Hyper Island!”