Den nya identiteten är framtagen av den Göteborgsbaserade designbyrån Aoki. I ett pressmeddelande konstaterar man att en av de största utmaningarna med uppdraget var att hitta ett uttryck som passar teaterns breda verksamhet och alla dess beståndsdelar och uttryck. Man var också ute efter tilltalande och lekfull form för att signalera att både huset och verksamheten är till för alla.
– Uppdraget har varit ganska komplext eftersom Stora Teatern huserar så många olika slags målgrupper och föreställningar. Vi behövde hitta en distinkt form som ändå fungerade på ett flexibelt sätt, utifrån Stora Teaterns ganska varierade behov, säger Helena Svärd, projektledare på Aoki, i samma pressmeddelande.
Lösningen är en profil som har inspirerats av själva byggnaden som teatern huserat i, vilket inte minst syns i logotypen och mönstret. Som rubriktypsnitt används Avenir Heavy och Toledo Serial Bold. Därtill har identiteten fyra huvudnyanser och åtta komplementnyanser.
– Vi har jobbat jättenära Aoki och är jättenöjda. Stora Teatern har aldrig riktigt haft någon egen profil tidigare. Men det här stället är över 150 år gammalt så de flesta i staden har något slags koppling hit, berättar Joel Wolter, som är press- och kommunikationsansvarig på teatern.
Den nya grafiska identiteten kommer att lanseras löpande.