Streamingjättens nya typsnitt

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2018-03-27
Netflix Sans är det nya typsnittet framtaget exklusivt för Netflix, som potentiellt kan spara företaget mycket pengar.

Streamingföretaget har tidigare främst använt typsnittet Gotham, men tar nu ett steg bort från de kommersiella typsnitten och skapar tillsammans med Dalton Maag det nya typsnittet Netflix Sans. En av företagets designansvariga, Noah Nathan, skrev enligt Adweek på sin hemsida om projektet. I skrivande stund krävs lösenord för att komma åt noahnathan.com.

”I och med den globala karaktären hos Netflix verksamhet kan typsnittslicenser bli dyra. Att utveckla detta typsnitt skapade inte bara ett eget och unikt element för varumärkets estetik (och flyttar bort Netflix från Gotham som ofta används inom underhållningsindustrin), men sparar också företaget miljoner dollar per år i och med att foundryn utvecklas mot visningsbaserad licensering för deras typsnitt i många digitala annonsutrymmen.”

”Typsnittets unika egenskaper valdes mycket noga eftersom det är meningen att de ska fungera för både display- och funktionssyften. De rena och neutrala linjerna ger utan att ta och favoriserar konst över distraktion och eliminerar överskott. Den välvda klippningen på gemena t är diskret inspirerad av cinemascope-kurvan som är så ikonisk för varumärkets ordmärke och symbol.”

Prenumerera på våra nyhetsbrev

*” anger obligatoriska fält

Välj nyhetsbrev*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.