Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Streamingjättens nya typsnitt

TEXT Camilla Buch

Netflix Sans är det nya typsnittet framtaget exklusivt för Netflix, som potentiellt kan spara företaget mycket pengar.

Annons

Streamingföretaget har tidigare främst använt typsnittet Gotham, men tar nu ett steg bort från de kommersiella typsnitten och skapar tillsammans med Dalton Maag det nya typsnittet Netflix Sans. En av företagets designansvariga, Noah Nathan, skrev enligt Adweek på sin hemsida om projektet. I skrivande stund krävs lösenord för att komma åt noahnathan.com.

”I och med den globala karaktären hos Netflix verksamhet kan typsnittslicenser bli dyra. Att utveckla detta typsnitt skapade inte bara ett eget och unikt element för varumärkets estetik (och flyttar bort Netflix från Gotham som ofta används inom underhållningsindustrin), men sparar också företaget miljoner dollar per år i och med att foundryn utvecklas mot visningsbaserad licensering för deras typsnitt i många digitala annonsutrymmen.”

”Typsnittets unika egenskaper valdes mycket noga eftersom det är meningen att de ska fungera för både display- och funktionssyften. De rena och neutrala linjerna ger utan att ta och favoriserar konst över distraktion och eliminerar överskott. Den välvda klippningen på gemena t är diskret inspirerad av cinemascope-kurvan som är så ikonisk för varumärkets ordmärke och symbol.”

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop