Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Studenter deltar i skapandet av normbrytande spelprojekt

TEXT Mina Stierna
Annons

Som en del av utbildningen har studenter vid dataspelsutvecklingsprogrammen på Högskolan i Skövde kunnat delta i utvecklingen av spelet Alex och Alkemistens hemlighet, tillsammans med Doris Film. Spelet är för barn i åldern 8-12, kostar inte pengar, är fritt från stereotyper och är producerat av ett team som bestått nästan uteslutande av kvinnor. Lördagen 19/1 är det världspremiär för spelet på Göteborgs Lilla filmfestival.

Alex och Alkemistens hemlighet är ett klurigt pusseläventyr som är uppbyggt som ett klassiskt peka-klicka-spel. Idén till spelet uppkom när Lisa Lindén, producent och initiativtagare på Doris Film, såg vilken typ av spel hennes egna barn spelade på sina mobila enheter. De spel vars karaktärer var tjejer hade tunt innehåll och handlade nästan alltid om att bedöma och kritisera utseenden, samtidigt som spelaren matades med reklambudskap från olika företag.

– Jag var chockad över att se reklam riktas mot min åttaåring och att det var så lite aktivitet i de spel som gestaltade tjejer. Då kom jag på idén att vi på Doris borde göra ett nytt spel, säger Lisa.

Lisa kontaktade då Jenny Brusk, lektor i datavetenskap vid Högskolan i Skövde. Tillsammans pratade de om att utveckla ett spel som skulle verka för att inte cementera begränsande normer för barn. Det som från början var frustration över stereotyper och sponsring i barnspel mynnade istället ut i ett samarbete mellan Doris Film, Högskolan och Högskolans spelutvecklarnätverk för tjejer, DONNA. Alex och Alkemistens hemlighet är därmed det första spel som utvecklats efter Dorismanifestet. Manifestet kräver bland annat minst en kvinnlig i huvudroll, manus skrivet av kvinnor och kvinnor i de konstnärligt ledande och beslutsfattande rollerna.

– Det finns en tradition av att spel skapas av män och då får vi en viss typ av berättelser formade utifrån mäns erfarenheter. Gamingindustrin behöver nya perspektiv och vi var nyfikna på om gruppens sammansättning kunde påverka resultatet, säger Jenny Brusk.

Mathilda Bjarnehed, i dag yrkesverksam som spelutvecklare, var en av de DONNA-anknutna studenter som valde att hoppa på projektet. Hon författade stora delar av manuset och för henne var det viktigt att inkludera flera kvinnliga vetenskapspersoner och att göra huvudkaraktären Alex aktiv och drivande.

– Jag har spelat spel sedan jag var liten, men det har varit svårt för mig att identifiera mig med tematiken och karaktärerna i många spel. Historiskt så har män varit det neutrala i spel och kvinnor har ofta reducerats till biroller eller snygga belöningar. Men i arbetet med Alex var det aldrig några problem att lägga fram normbrytande idéer. Jag frågade mig helt enkelt vilket spel jag ville ge mig själv som liten, berättar Mathilda.

Att Alex och Alkemistens hemlighet lanseras som ett spel fritt från stereotyper handlar till stor del om hur karaktärerna presenteras. Huvudpersonen Alex utseende ska ge en så bred identifikation och igenkänning som möjligt. Hennes kläder lämnar utrymme för rörelse och hennes personlighet präglas av nyfikenhet.

Lördagen 19 januari är det världspremiär för Alex och Alkemistens hemlighet, som släpps i samband med Göteborgs Lilla filmfestival. Spelet är gratis och spelas på surfplatta. Vid premiären finns spelet att ladda ned till iPad, och kommer till Android senare i år. Spelet har skapats av Doris Film i samarbete med Högskolan i Skövde och spelutvecklarnätverket DONNA samt med stöd från Kulturbryggan och Västra Götalandsregionen.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera