Studenter deltar i skapandet av normbrytande spelprojekt

TEXT 

Mina Stierna

PUBLICERAD 

2019-01-18

Som en del av utbildningen har studenter vid dataspelsutvecklingsprogrammen på Högskolan i Skövde kunnat delta i utvecklingen av spelet Alex och Alkemistens hemlighet, tillsammans med Doris Film. Spelet är för barn i åldern 8-12, kostar inte pengar, är fritt från stereotyper och är producerat av ett team som bestått nästan uteslutande av kvinnor. Lördagen 19/1 är det världspremiär för spelet på Göteborgs Lilla filmfestival.

Alex och Alkemistens hemlighet är ett klurigt pusseläventyr som är uppbyggt som ett klassiskt peka-klicka-spel. Idén till spelet uppkom när Lisa Lindén, producent och initiativtagare på Doris Film, såg vilken typ av spel hennes egna barn spelade på sina mobila enheter. De spel vars karaktärer var tjejer hade tunt innehåll och handlade nästan alltid om att bedöma och kritisera utseenden, samtidigt som spelaren matades med reklambudskap från olika företag.

– Jag var chockad över att se reklam riktas mot min åttaåring och att det var så lite aktivitet i de spel som gestaltade tjejer. Då kom jag på idén att vi på Doris borde göra ett nytt spel, säger Lisa.

Lisa kontaktade då Jenny Brusk, lektor i datavetenskap vid Högskolan i Skövde. Tillsammans pratade de om att utveckla ett spel som skulle verka för att inte cementera begränsande normer för barn. Det som från början var frustration över stereotyper och sponsring i barnspel mynnade istället ut i ett samarbete mellan Doris Film, Högskolan och Högskolans spelutvecklarnätverk för tjejer, DONNA. Alex och Alkemistens hemlighet är därmed det första spel som utvecklats efter Dorismanifestet. Manifestet kräver bland annat minst en kvinnlig i huvudroll, manus skrivet av kvinnor och kvinnor i de konstnärligt ledande och beslutsfattande rollerna.

– Det finns en tradition av att spel skapas av män och då får vi en viss typ av berättelser formade utifrån mäns erfarenheter. Gamingindustrin behöver nya perspektiv och vi var nyfikna på om gruppens sammansättning kunde påverka resultatet, säger Jenny Brusk.

Mathilda Bjarnehed, i dag yrkesverksam som spelutvecklare, var en av de DONNA-anknutna studenter som valde att hoppa på projektet. Hon författade stora delar av manuset och för henne var det viktigt att inkludera flera kvinnliga vetenskapspersoner och att göra huvudkaraktären Alex aktiv och drivande.

– Jag har spelat spel sedan jag var liten, men det har varit svårt för mig att identifiera mig med tematiken och karaktärerna i många spel. Historiskt så har män varit det neutrala i spel och kvinnor har ofta reducerats till biroller eller snygga belöningar. Men i arbetet med Alex var det aldrig några problem att lägga fram normbrytande idéer. Jag frågade mig helt enkelt vilket spel jag ville ge mig själv som liten, berättar Mathilda.

Att Alex och Alkemistens hemlighet lanseras som ett spel fritt från stereotyper handlar till stor del om hur karaktärerna presenteras. Huvudpersonen Alex utseende ska ge en så bred identifikation och igenkänning som möjligt. Hennes kläder lämnar utrymme för rörelse och hennes personlighet präglas av nyfikenhet.

Lördagen 19 januari är det världspremiär för Alex och Alkemistens hemlighet, som släpps i samband med Göteborgs Lilla filmfestival. Spelet är gratis och spelas på surfplatta. Vid premiären finns spelet att ladda ned till iPad, och kommer till Android senare i år. Spelet har skapats av Doris Film i samarbete med Högskolan i Skövde och spelutvecklarnätverket DONNA samt med stöd från Kulturbryggan och Västra Götalandsregionen.