Gartner, som är en amerikansk undersökningsbyrå, har kommit med nya uppgifter som pekar på att den framtida marknaden för surfplattor inte ser helt ljus ut. Hittills har den globala marknaden för surfplattor närmast exploderat, med 233 miljoner sålda enheter världen över.
För att jämföra ökade försäljningen av surfplattor med 68 procent 2013, medan ökningen 2014 låg på bara 11 procent.
– Kollapsen på surfplattemarknaden under 2014 var alarmerande, säger Ranjit Atwal, analytiker på Gartner. Under de senaste två åren har den globala försäljningen av surfplattor vuxit tvåsiffrigt. Det kraftiga tappet kan förklaras av flera faktorer. En är att livslängden för surfplattorna har blivit längre. Produkterna delas av familjemedlemmar och programuppdateringar håller plattorna aktuella. Ännu en förklaring är att det saknas innovation inom hårdvaran vilket gör att konsumenter avstår från att uppgradera.
Intressant är att PC’n är på uppgång igen efter krisen, och när det gäller mobiltelefoner förväntas en försäljningsökning på 3,7 procent inför kommande år.