Sveagruppen formar om

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2019-05-31

 | 

PUBLICERAD 

2019-05-31
Sju lokaltidningar hos Sveagruppen får ny form signerad Storymark.

Arbetet med att redesigna Sveagruppens sju lokaltidningar startade i höstas. Koncernen ville satsa ordentligt på sina papperstidningar: Dalabygden, Sörmlandsbygden, Länsposten, Gästriklandsland tidning, Upplands Nyheter, Västermanlands Nyheter och Jord & Skog. För arbetet kontaktade de byrån Storymark, som arbetar med storytelling i syfte att marknadsföra.

— Vi gillar att Sveagruppen har insett styrkan i att ha en stark form. Har man en pappersprodukt är det ju rimligt att man satsar på den samtidigt som man bygger varumärket i sina digitala kanaler med bra journalistiskt innehåll, säger Storymarks formchef, Henrik Engström.

För att lyfta tidningarnas form, och i och med det göra journalistik från landsbygden mer lättillgänglig och attraktiv, togs nya logotyper fram tillsammans med landskapssignaler och formspråk.

— Med de nya logotyperna ville vi ge Sveagruppens tidningar mer karaktär, höja igenkänningsfaktorn och skapa enhetlighet för koncernens alla tidningar, säger Christian Williamsson, ad på Storymark och ansvarig för redesignen.

Utöver att göra om formen fick Storymark i uppgift att göra mallar och skapa ett effektivare flöde för att underlätta arbetet för journalisterna och redigerarna som arbetar på Sveagruppen.

— Storymark har också bidragit till att effektivisera och kvalitetssäkra våra produktionsflöden i sidverkstaden. Vi har pratat mycket om funktion, inte bara form, säger Bertil Pettersson, vd på Sveagruppen Tidnings AB och fortsätter:

— En levande landsbygd behöver levande lokaltidningar. I vår nya form känner vi att vi har förutsättningar att göra relevanta lokaltidningar även i framtiden.