Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

Sveagruppen formar om

TEXT Camilla Buch

Sju lokaltidningar hos Sveagruppen får ny form signerad Storymark.

Arbetet med att redesigna Sveagruppens sju lokaltidningar startade i höstas. Koncernen ville satsa ordentligt på sina papperstidningar: Dalabygden, Sörmlandsbygden, Länsposten, Gästriklandsland tidning, Upplands Nyheter, Västermanlands Nyheter och Jord & Skog. För arbetet kontaktade de byrån Storymark, som arbetar med storytelling i syfte att marknadsföra.

— Vi gillar att Sveagruppen har insett styrkan i att ha en stark form. Har man en pappersprodukt är det ju rimligt att man satsar på den samtidigt som man bygger varumärket i sina digitala kanaler med bra journalistiskt innehåll, säger Storymarks formchef, Henrik Engström.

För att lyfta tidningarnas form, och i och med det göra journalistik från landsbygden mer lättillgänglig och attraktiv, togs nya logotyper fram tillsammans med landskapssignaler och formspråk.

— Med de nya logotyperna ville vi ge Sveagruppens tidningar mer karaktär, höja igenkänningsfaktorn och skapa enhetlighet för koncernens alla tidningar, säger Christian Williamsson, ad på Storymark och ansvarig för redesignen.

Utöver att göra om formen fick Storymark i uppgift att göra mallar och skapa ett effektivare flöde för att underlätta arbetet för journalisterna och redigerarna som arbetar på Sveagruppen.

— Storymark har också bidragit till att effektivisera och kvalitetssäkra våra produktionsflöden i sidverkstaden. Vi har pratat mycket om funktion, inte bara form, säger Bertil Pettersson, vd på Sveagruppen Tidnings AB och fortsätter:

— En levande landsbygd behöver levande lokaltidningar. I vår nya form känner vi att vi har förutsättningar att göra relevanta lokaltidningar även i framtiden.

Annons
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop