Svensk designstudio vill förbättra branschens arbetssätt

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2019-06-12
Grafikwerket vill skapa nya sätt för byrån att arbeta med kunden.
Foto: Stefan Haverkamp

Grafikwerket startades vid årsskiftet av Viktor Persson, tidigare design lead på Google Maps och Google Material Design, Jacob Säwensten, tidigare design director på BBH och David Prentell, ängelinvesterare och tidigare tillväxtstrateg på BBH. Tillsammans vill de förbättra arbetssättet designstudior och kunder arbetar.

– Den typiska designbyrån spenderar hälften av tiden i projekt på att ta fram en strategi; vi har valt att vända på det genom förprogrammerade övningar där vi låter kunden ta fram strategin själva. Vi tar hand om kureringen, går på kundnyttan och exekveringen direkt, säger David Prentell, growthpartner på Grafikwerket.

Ett steg mot förändring har varit att gå ifrån de fysiska mötena med kund.

– Genom att ersätta det fysiska mötet och admin-funktioner sparar vi projekten pengar och utsläpp. Vi kan ta oss an kunder över hela världen – så mer tid kan läggas på att formge bättre tjänster och varumärken helt enkelt, säger Viktor Persson som är studions ena designpartner.

I vintras och våras gjorde den svenska trion om hela Google Ventures, Alphabets VC-arm från Stockholm. Tillsammans med GV-teamet i Kalifornien gjorde Viktor, Jacob och David om GV:s varumärke, hemsida och material.

Trion skriver att deras modell ämnar att radikalt förbättra sättet design-studios arbetar från grunden, tillsammans med kunder som Google, Google Ventures, Airbnb och Moma. De vill bygga långsiktigt värde med tex aktier och andra avkastande tillgångar istället för att, som traditionella byråer, bygga bolagsvärde genom att bli en storbyrå och anställa dramatiskt. Den 10 juni lanserades byrån och sajten officiellt.