Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Svensk designstudio vill förbättra branschens arbetssätt

TEXT Camilla Buch

Grafikwerket vill skapa nya sätt för byrån att arbeta med kunden.

Annons
Foto: Stefan Haverkamp

Grafikwerket startades vid årsskiftet av Viktor Persson, tidigare design lead på Google Maps och Google Material Design, Jacob Säwensten, tidigare design director på BBH och David Prentell, ängelinvesterare och tidigare tillväxtstrateg på BBH. Tillsammans vill de förbättra arbetssättet designstudior och kunder arbetar.

– Den typiska designbyrån spenderar hälften av tiden i projekt på att ta fram en strategi; vi har valt att vända på det genom förprogrammerade övningar där vi låter kunden ta fram strategin själva. Vi tar hand om kureringen, går på kundnyttan och exekveringen direkt, säger David Prentell, growthpartner på Grafikwerket.

Ett steg mot förändring har varit att gå ifrån de fysiska mötena med kund.

– Genom att ersätta det fysiska mötet och admin-funktioner sparar vi projekten pengar och utsläpp. Vi kan ta oss an kunder över hela världen – så mer tid kan läggas på att formge bättre tjänster och varumärken helt enkelt, säger Viktor Persson som är studions ena designpartner.

I vintras och våras gjorde den svenska trion om hela Google Ventures, Alphabets VC-arm från Stockholm. Tillsammans med GV-teamet i Kalifornien gjorde Viktor, Jacob och David om GV:s varumärke, hemsida och material.

Trion skriver att deras modell ämnar att radikalt förbättra sättet design-studios arbetar från grunden, tillsammans med kunder som Google, Google Ventures, Airbnb och Moma. De vill bygga långsiktigt värde med tex aktier och andra avkastande tillgångar istället för att, som traditionella byråer, bygga bolagsvärde genom att bli en storbyrå och anställa dramatiskt. Den 10 juni lanserades byrån och sajten officiellt.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop