TBWA-kreatörer vinner silver i Young Guns Award

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-03-20

Skärmavbild 2015-03-19 kl. 23.33.30

Young Guns Awards är en tävling som syftar till att stötta kreativa talanger under 30 år. I år är 13 året för tävlingen, som enligt egen utsago startades av tre killar på fyllan: Kristian Barnes, Jason Williams and Michael Kean.

”De grundläggande principerna och syftet med YGA, är att stödja unga talanger. De vars potential bara är i början av att förverkligas, de som kommer att förändra världen vi lever i, de som andra kommer att sträva efter att vara om ett par år.” skriver YGA på sin hemsida.

I veckan presenterades vinnarna av 2014 års YGA, där bland annat TBWA-kreatörerna Martin Baude och Sanna Lengholm tog hem ett silver. TBWA är en internationell reklambyrå med bas i New York och kontor i hela världen och det är inte deras första år i tävlingen Young Guns – år 2007 och 2008 tog TBWA-kreatörer hem vinsterna Young Gun of the Year.

I år var det i kategorin ’creative’ som Martin och Sanna fick pris för sitt arbete med Canal Digitals kampanj ”Watching TV is important”.

”Canal Digital är en av Sveriges största TV-leverantörer, med tusentals filmer, program och serier. Vi ville visa att att titta på TV kan vara viktigare än man kan tro. För att göra detta använde vi igenkännliga situationer från kända filmer och lade till en liten twist.” säger kreatörerna om arbetet.