Tink har under de senaste två åren vuxit från att vara en privatekonomisk app till att även innefatta B2B. Där licensierar de sin underliggande teknik till banker, vilket ska leda till bättre användarupplevelser. Den nya identiteten innefattar logotyp, typografi (Lota bespoke), illustrationer, färger, bildmanér och nya appar. Logotypen är en abstraktion av cirkeldiagrammen som används i appen, och ska i denna form kunna läsas som ett gement t.
– Det senaste året har vi befunnit oss i en enorm tillväxtfas och utökat vår verksamhet till att även omfatta ett globalt B2B-erbjudande. Den här takten har vi planer på att hålla, och då är det extra viktigt att se till att varumärket följer med i utvecklingen. Vi vill att den nya identiteten ska spegla vår framåtanda, och vår vision om finansiell lycka till alla. Med den nya looken lanserar vi dessutom en ny app, säger Livia Moore, marketing director på Tink.
Identiteten har tagits fram tillsammans med Kurppa Hosk och ska representerar hela Tinks affär, där de finansiella aspekterna ska leva i samklang med ett mer lekfullt uttryck. Tillsammans ska de inge ett lugn och en trygghet till både användare och partners, enligt företaget.
– Tink är en kund som tar design på största allvar, och där användarupplevelsen ger riktning till allt de gör. I deras ambition att göra din ekonomi lustfylld och enkel, etablerade de ”financial happiness”, som också blev utgångspunkt i vårt designarbete. Dessa två antagonister till ord blev tacksamma för oss att cirkulera kring då de inbjöd till visuell kamp. Tillsammans lyckades vi hitta en lösning där ordning och struktur med lätthet kan umgås med lekfullhet och det oväntade. I sin helhet tycker vi Tinks nya identitet uppvisar samma dualism där tidlösa element samsas med mer periodiska och egenartade komponenter. Opposites attract helt enkelt, säger Thomas Kurppa, creative director och medgrundare av Kurppa Hosk.