Toppår för reklaminvesteringar

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2019-04-15
Reklammarknaden klev över 80 miljardersgränsen under 2018, visar IRM:s årsrapport. Men printkategorier fortsätter att backa.
Stora Reklamkakan 2018 visar de samlade reklaminvesteringarna. Källa: Institutet för reklam och mediestatistik (IRM).

Institutet för reklam och mediestatistik (IRM) har tagit fram årsrapporten, Årets reklammarknad 2018. Under 2018 uppgick de totala reklaminvesteringarna i Sverige till nästan 82 miljarder kronor. Det innebär en ökning på 5,8 procent, jämfört med 2017. IRM skriver att ”marknaden minskade 2013 då det strukturella skiftet från tryckta till digitala medier var som mest kännbart, tillväxttakten har ökat stadigt därefter, 2018 är troligen ett toppår”.

– De tryckta medierna har haft flera tuffa år i samband med övergången från tryckta till digitala medier. Och 2018 är inget undantag, vi fortsätter att se fallande investeringar, säger Madeleine Thor, vd på IRM.

Hur summerar du 2018?

Madeleine Thor, vd på IRM.

– 2018 blev ett gott år för reklaminvesteringar totalt, ökningen noterades till 6 procent jämfört med 2017. De digitala reklaminvesteringarna fortsätter att gå mycket bra, och även utomhusreklam, TV, radio och bio ökar sina investeringar. Det har också varit ett gott år för mässor och produktmedia/presentreklam.

Medieinvesteringarna uppgick sammanlagt till drygt 39,8 miljarder kronor, en ökning med 6,1 procent. Investeringar i fysisk kommunikation i form av exempelvis tryckta nyhets- och intressemedier och direktreklam minskade dock i en jämförelse mellan åren 2017 och 2018. Kategorin direktreklam visar en förändring i procent mellan åren om -5,1 procent, drygt tre miljarder för 2018. Tryckta nyhetsmedier som innefattar dagstidningar, gratistidningar och reklambilagor minskade med -10,8 procent (4,8 miljarder kronor). Tryckta intressemedier, såsom tidskrifter, visar -9,9 procent (drygt 1,2 miljarder) Investeringarna i utomhusreklam och butiksmedia uppgår till strax över 2 miljarder kronor och visar en procentuell ökning mellan åren med 16,5 procent.

Totalt uppgick marknadsaktiviteterna till 27,1 miljarder kronor. En ökning med 6,5 procent jämfört med 2017.  Butikspromotion(ej butiksmedia) hamnade på 4,5 miljarder kronor, en ökning jämfört med föregående år med 2,7 procent. Eventmarknadsföring ökade med 4,5 procent (4,5 miljarder) och kategorin mässor steg med 20 procent (3,8 miljarder).

Statistiken bygger på data om reklamintäkter som IRM samlar in från företag som erbjuder reklamplats.