– Uppdraget gick ut på att re-branda företaget Svenska Gårdar samt att ta fram förpackningar för deras korvar. Man ville att det skulle kännas svenskt och närproducerat hantverk
För att hitta någonting eget som passade varumärket valde de att titta på insidan av gamla svenska gårdar. På burkar, handdukar, tyger och annat som går att hitta i äldre torp. Därifrån kommer inspirationen för korvarnas nya förpackning.
– När vi skapade logotypen och profilen tittade vi på gamla gårdsskyltar. Det finns väldigt många gårdar som har extremt fina skyltar hängandes innan eller på gården, säger Martin och fortsätter:
– Färgvalet blev helt enkelt våra svenska färger med en något varmare ton i sig. Det var på något sätt självklart att välja detta då företaget heter Svenska Gårdar. Vi valde även att plocka fram en varmgrå färg som komplement, för att skapa en liten jordnära känsla men även för att ge en mer mjuk ton på förpackningen och de övriga färgerna.
Illustrationer togs fram för att lyfta smakerna och förklara innehållet, och för att förstärka det hantverk som finns bakom produkten, enligt Martin.
– Varje korv är unik och gjord för hand utan e-ämnen, så utmaningen var att få det att kännas eget och hantverksmässigt. Samtidigt som hantverket ska komma fram ska det ju även vara en produkt som står sig i bland det andra i hyllkategorin. Det otroligt bra samarbetet med Christian Dyjée, marknadschef på Gourmet Food, har varit avgörande för att lyckas göra förpackningen så bra som vi tycker den har blivit.