Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Torpinspirerad form

TEXT Camilla Buch

Svenska gårdar skulle börja sälja sina korvar i butik och ville ha en korvförpackning som stack ut i hyllan. Uppdraget föll på grafiska designern Martin Hummel-Gradén.

Annons

 

– Uppdraget gick ut på att re-branda företaget Svenska Gårdar samt att ta fram förpackningar för deras korvar. Man ville att det skulle kännas svenskt och närproducerat hantverk

För att hitta någonting eget som passade varumärket valde de att titta på insidan av gamla svenska gårdar. På burkar, handdukar, tyger och annat som går att hitta i äldre torp. Därifrån kommer inspirationen för korvarnas nya förpackning.

– När vi skapade logotypen och profilen tittade vi på gamla gårdsskyltar. Det finns väldigt många gårdar som har extremt fina skyltar hängandes innan eller på gården, säger Martin och fortsätter:

– Färgvalet blev helt enkelt våra svenska färger med en något varmare ton i sig. Det var på något sätt självklart att välja detta då företaget heter Svenska Gårdar. Vi valde även att plocka fram en varmgrå färg som komplement, för att skapa en liten jordnära känsla men även för att ge en mer mjuk ton på förpackningen och de övriga färgerna.

Illustrationer togs fram för att lyfta smakerna och förklara innehållet, och för att förstärka det hantverk som finns bakom produkten, enligt Martin.

– Varje korv är unik och gjord för hand utan e-ämnen, så utmaningen var att få det att kännas eget och hantverksmässigt. Samtidigt som hantverket ska komma fram ska det ju även vara en produkt som står sig i bland det andra i hyllkategorin. Det otroligt bra samarbetet med Christian Dyjée, marknadschef på Gourmet Food, har varit avgörande för att lyckas göra förpackningen så bra som vi tycker den har blivit.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop