Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Typografi
30286

Typografi på djupet

TEXT Peter Ollén

Just nu pågår något så unikt som en utställning om nutida typografi på Landskrona Museum. Vi träffade kuratorn Lucas Brusquini och pratade samtida typografi och hur man egentligen presenterar ämnet för en bred publik.

Annons

Detta är ett utdrag ur artikeln Typografi på djupet som går att läsa i CAP&Design #7, här med tillhörande video.

— Det finns så många varumärken i samhället – som Ica och Systembolaget – som alla känner till. Vi lägger kanske inte märke till att de har specialritade typsnitt. Men ser vi en text, så vet vi genast att den handlar om ett av de företagen. Det är inget vi lägger märke till att vi gör – vi gör det bara.

— Jag har fascinerats av de här starka varumärkena med egna typsnitt. Jag har alltid velat lyfta fram dem och deras skapare – att förstora och visa, så att de blir synliggjorda.

Det berättar Lucas Brusquini, 39-årig formgivare från reklam-
byrån Giv Akt i Malmö. Han har fått i uppdrag att bygga Landskrona Museums utställning Bokstäverna omkring oss – nutida svensk typsnittsdesign (pågår till 28 februari 2016).

— Tillsammans med logotyper och reklamfilmskaraktärer utgör typsnitten en del av stora företags och institutioners verktyg för att skapa identitet och igenkänning. De är frukten av ett hantverk vars grundläggande principer är lika gamla som skrivkonsten, även om redskapen och tekniken förändrats genom århundradena…

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop