Uppdaterad design för Norrlands guld

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2018-04-27
Landskapet lyfts när Neumeister tar ett nytt grepp om Norrlands guld.

Den nya burken ska bli mer ergonomisk samtidigt som det norrländska landskapet ska lyftas fram ännu mer. Neumeister har i samarbete med Spendrups haft en lång och omfattande designprocess med målet att uppdatera Norrlands guld.

– Vi har förädlat förpackningsdesignen med varsam hand för att inte förlora de lojala anhängarna, och samtidigt med målet att rekrytera nya. Vår främsta ambition har varit att skapa ett uttryck som alla fortfarande känner igen då kännedomen kring varumärket är väldigt högt, säger Maria Florel, projektledare på Neumeister.

Vid första anblick kan förändringen verka liten, men alla element i formen har uppdaterats, enligt Maria.

– Det mest uppenbara är att det tidigare blanka utförandet ersatts med ett matt som känns mer modernt och tydligare förmedlar kvalitet och premium. Vi har gjort oss av med ellipsen som vi ansåg vara aningen generisk och i vägen för den nya design vi ville skapa. Landskapet som alltid har varit en stor del av varumärket har vi ägnat väldigt mycket fokus och varsamt förädlat med klassiska knep, skapat en tydligare förgrund och bakgrund vilket gör att det får mer djup och en känsla av oändlighet, samt fört in fler element och på så vis gjort det mer intressant, mer detaljrik och levande helt enkelt, säger Maria.

Hon berättar att när det kommer till typsnittet så ville de behålla själen, men la stort fokus på tydlig läsbarhet trots en mängd olika bra och dåliga tryckförutsättningar. Ordbilden är omritad med ambitionen att skapa en bättre balans i förhållandet mellan Norrlands och guld – ett långt ord i kombination med ett kort där det långa ordet är mer väsentligt.

Sortimentet innan redesign.

– Norrlands guld har en unik färgpalett som i princip inget annat ölvarumärke har och som gör att den känns igen på långt håll, även tillplattad på gatan. Vi har därför behållit den etablerade färgpaletten och istället jobbat med nyansförändringar. Dock har den mörkaste blå färgen som fått aningen ännu mörkare och djupare ton genomgående fått en större roll i designen, säger hon.

Färgval har även spelat in för att särskilja i sortimentet, där blått och guld använts i Norrlands guld, silver och vitt i Ljus och bara mörkblått i Djup.

– Den största utmaningen med projektet har varit att göra om designen för ett varumärke som inte säljer på design, där designen egentligen är sekundär. Där det är innehållet och själen i varumärket som är viktigast. Hur designar man om ett varumärke utan att det känns som ”nu har de gjort om sig för att…”, eller att det känns som onödig kosmetika? Hur gör man om designen på ett sätt som känns synkat med själen i Norrland guld där det autentiska, det genuina i varumärket är intakt? Det tycker vi att vi ser ett bevis på här, hoppas att ni håller med, avslutar Maria.