Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Uppdaterad design för Norrlands guld

TEXT Camilla Buch

Landskapet lyfts när Neumeister tar ett nytt grepp om Norrlands guld.

Annons

Den nya burken ska bli mer ergonomisk samtidigt som det norrländska landskapet ska lyftas fram ännu mer. Neumeister har i samarbete med Spendrups haft en lång och omfattande designprocess med målet att uppdatera Norrlands guld.

– Vi har förädlat förpackningsdesignen med varsam hand för att inte förlora de lojala anhängarna, och samtidigt med målet att rekrytera nya. Vår främsta ambition har varit att skapa ett uttryck som alla fortfarande känner igen då kännedomen kring varumärket är väldigt högt, säger Maria Florel, projektledare på Neumeister.

Vid första anblick kan förändringen verka liten, men alla element i formen har uppdaterats, enligt Maria.

– Det mest uppenbara är att det tidigare blanka utförandet ersatts med ett matt som känns mer modernt och tydligare förmedlar kvalitet och premium. Vi har gjort oss av med ellipsen som vi ansåg vara aningen generisk och i vägen för den nya design vi ville skapa. Landskapet som alltid har varit en stor del av varumärket har vi ägnat väldigt mycket fokus och varsamt förädlat med klassiska knep, skapat en tydligare förgrund och bakgrund vilket gör att det får mer djup och en känsla av oändlighet, samt fört in fler element och på så vis gjort det mer intressant, mer detaljrik och levande helt enkelt, säger Maria.

Hon berättar att när det kommer till typsnittet så ville de behålla själen, men la stort fokus på tydlig läsbarhet trots en mängd olika bra och dåliga tryckförutsättningar. Ordbilden är omritad med ambitionen att skapa en bättre balans i förhållandet mellan Norrlands och guld – ett långt ord i kombination med ett kort där det långa ordet är mer väsentligt.

Sortimentet innan redesign.

– Norrlands guld har en unik färgpalett som i princip inget annat ölvarumärke har och som gör att den känns igen på långt håll, även tillplattad på gatan. Vi har därför behållit den etablerade färgpaletten och istället jobbat med nyansförändringar. Dock har den mörkaste blå färgen som fått aningen ännu mörkare och djupare ton genomgående fått en större roll i designen, säger hon.

Färgval har även spelat in för att särskilja i sortimentet, där blått och guld använts i Norrlands guld, silver och vitt i Ljus och bara mörkblått i Djup.

– Den största utmaningen med projektet har varit att göra om designen för ett varumärke som inte säljer på design, där designen egentligen är sekundär. Där det är innehållet och själen i varumärket som är viktigast. Hur designar man om ett varumärke utan att det känns som ”nu har de gjort om sig för att…”, eller att det känns som onödig kosmetika? Hur gör man om designen på ett sätt som känns synkat med själen i Norrland guld där det autentiska, det genuina i varumärket är intakt? Det tycker vi att vi ser ett bevis på här, hoppas att ni håller med, avslutar Maria.


Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/uppdaterad-design-for-norrlands-guld/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera