Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Utökad spelupplevelse med pappersfigurer

TEXT Camilla Buch

När Overkill – a Starbreeze Studio ville skapa djupare relationer med sin community för spelet Payday 2 tog de en oväntad väg.

Annons

Kuf är en kreativ byrå som jobbar för att hjälpa företag att ta ett kliv in i den fysiska världen, via produkter, reklamlösningar och införsäljningsmaterial. Det var de som fick uppdraget att skapa något extra för Payday 2-communityn, som består av över 5,5 miljoner medlemmar.

– Pappersfigurerna vi tog fram skulle fungera som en fysisk förlängning av spelet. Payday 2 har en begränsad mängd merchandise – du kan köpa saker i spelet, men ett fåtal fysiska produkter. Vi såg en möjlighet att skapa något som kliver över den digitala gränsen, berättar Kim Werner, en av grundarna av Kuf. 

Payday 2

Payday 2 är ett kooperativt first person shooter-spel, uppföljaren till Payday: The Heist. Spelet går, helt kort, ut på att arbeta tillsammans med andra för att utföra olika typer av rån.

Spelkampanjen som lanserades tillsammans med pappersfigurerna var starkt länkad till Japan, vilket byrån menar var en bidragande faktor till att papercrafting kändes som ett uppenbart val. Spelet är kändistätt, med Hollywood-kändisar som Dragomir Mrsic, John Cleese och Ron Perlman i rollerna. Därför var det viktigt att återskapa likheten hos karaktärerna i dessa pappfigurer när det kommer till både ansikte och till karaktärernas unika masker.

Pappersfigurerna går att ladda ner, skriva ut, och vika ihop, vilket gör att de flesta kan ha en egen representation av sin spelkaraktär på skrivbordet. Mallarnas design togs med avsikt fram för att figurerna inte ska behöva limmas, med lås-funktioner i själva pappret. I samband med kampanjen lanserades dessutom en tävling. Under figurernas fötter fanns symboler som du bara kunde se när hela figuren var ihopvikt och som fungerade som ledtrådar i den digitala spelmiljön..

– Målgruppen är kanske inte så pyssliga, men de är tävlingsinriktade. I tävlingen kan du ladda ner en tom mall för att skapa din egen karaktär, som du sen kan fota och dela i sociala medier. Det vinnande bidraget blev en riktig karaktär i spelet. På så sätt blir det mervärde för spelarna, och en naturlig återkoppling till sociala medier som gynnar företaget, förklarar David Riting, Kufs andra medgrundare.

Duon menar att lösningen skulle gå att produktifiera, att skapa färdig-bigade och stansade mallar som kan beställas och skickas ut i platta förpackningar. De menar dock att PDF-lösningen fungerar lite som demokratisk 3D-design, där allt du behöver är tillgång till en skrivare och en sax.

– Det kommer ny teknik hela tiden, men vi vill slå ett slag för den teknik som redan finns. När allt går åt det digitala går vi åt andra hållet. Dessutom är det svårare att skapa djupa band och att konkurrera när man bara har skärmen att arbeta med.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop