Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
29878

”Varje projekt är en utmaning”

TEXT Sara Wilk
ÄNDRAD 2015-09-30 | PUBLICERAD 2015-09-30

När Björn Kusoffsky fick årets Platinaägg var det få som var förvånade. Under sin närmare 25 år långa karriär har han lagt sin hand vid några av de största svenska företagens identiteter. Och allt började med ett möte med Andy Warhol.

Annons

Detta är ett utdrag ur tidningen CAP&Design #6. Hela artikeln finns att läsa där. 

20150701_cap6_kusoffsky_0164_
Björn Kusoffsky. Foto: Jimmy Eriksson.

Det är Cannes Lions-vecka när vi ses. Om bara några dagar kommer priserna i designkategorin att delas ut. Stockholm Design Lab är nominerade för sitt arbete med D&A Issue 22, ett nummer av fönstertillverkaren Velux arkitekturtidning.

Formen är stram. Enkel. Bilderna och illustrationerna får ta plats på helsidor och uppslag. Texterna får utrymme att bli till långa berättelser. Björn Kusoffsky berättar att det var som art director på tidningen Slitz som han lärde sig hantverket. Konsten att hålla kontakt med illustratörer, fotografer och skribenter. Tryckteknik och repro. Men vi kommer tillbaka till det.

Istället börjar vi med en anekdot som har blivit nästintill legendarisk. Den om hur Björn Kusoffsky fick upp intresset för grafisk form och gav upp drömmarna om att bli popstjärna. Historien börjar någonstans i Sverige under 1980-talet. Han går estetisk linje på gymnasiet och spelar keyboard i bandet Rat Fab, som precis spelat in sin första singel. Siktet är fast inställt på att bli popstjärna. Inget konstigt kanske.

Men basistens farfar hade ett kontaktnät som inkluderade en av tidens hetaste konstnärer: Andy Warhol. På något sätt fick de möjlighet att besöka popkonstikonens The Factory. Han lyssnade på singeln och gick så småningom med på att göra deras skivomslag.

Intresset blev enormt. Alla skrev om det.

— Det som är kul är att ingen har hört singeln. Och den effekten, att omslaget blev så uppmärksammat, gjorde att jag någonstans kände att grafisk form var mycket roligare än musik, berättar han.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop