Vill du vinna Guldägget?

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2024-01-31
Snart är det dags för den 63:e upplagan av Guldägget  – Sveriges äldsta och största reklamtävling, med gala och prisutdelning vid påsk. Bland förra årets vinnare såg vi bland annat BBDO Nordics med bidraget Unwrap democracy, Nord DDB med Super fan collection för Spotify och Karin Ahlgren som tilldelades det ärofyllda Platinaägget. Vi haffar årets juryordförande för ett par frågor.  
Josephine Wallin Ankarstrand – årets juryordförande för Guldägget.

Känner du att det är din tur att få skutta upp på scenen till publikens jubel för att ta emot pris för din kreation? Då är det hög tid att skicka in ditt bidrag – på fredag klockan 17 stänger inlämningen för i år. De 14 kategorier du och din byrå kan tävla i är: Aktivering, Annonsering, Audio, Digitalt, Effekt, Förpackningsdesign, Hantverk, Identitetsdesign, Integrerat, Innovation, Kortare filmer, Längre filmer, PR, och Utomhus.

Nytt för i år är Omställningsägget – ett specialpris som premierar kreativitet som visar på kommunikationens kraft att accelerera positiv förändring mot ett mer hållbart samhälle. Guldäggen, Silveräggen och Diplomen utses av en jury som består av 40 jurymedlemmar och 1 juryordförande. Den som fått den ärofyllda rollen som juryordförande i år är kreatören Josephine Wallin Ankarstrand som till vardags jobbar som creative director på Nord DDB. Vi haffar henne för ett par frågor.

BBDO Nordics med bidraget Unwrap democracy. Vinnare av Guldägget 2023.

Du har suttit i juryn åtta gånger, har sakerna du kollar efter i ett bidrag ändrats genom åren?

– Egentligen inte faktiskt. För mig är idéhöjd och relevans forfarande alltid viktigast. Man vill ju alltid hitta den där idéen man blir avundsjuk på och som man önskar att man gjort själv.

Vad tror du att Guldägget och designtävlingar i stort har för påverkan på branschen?

– Mycket. Jag tror det driver branschen framåt och inspirerar till att utforska nya idéer. Hela grejen med jobbet är ju att hitta på grejer som någon över huvud taget kan tänka sig att bry sig om för en liten stund – då kan andras kreativitet också ge bränsle till att hela tiden vilja bli bättre, säger hon.

(Tips! Vill du verkligen nörda loss i Guldäggets historia finns allt om hur tävlingen en gång började och
milstolparna som genom åren hjälpt forma svensk kommunikation på länken nedan.)

Guldägget – 60 år av reklamhistoria

Forsman & Bodenfors med bidraget The ultimate guide to running. Vinnare av Guldägget 2023.

Idag är Josephine en Guldägget-veteran med all sin bakgrund som jurymedlem, men hon minns tillbaka på berg- och dalbanan av känslor när hon var på sin allra första gala 2024 – och vann kycklingstipendiet med sin copy-partner Rebecka Osvald.

– Jag höll på att dö av spänning. När de sen ropade upp våra namn skrek jag av glädje samtidigt som jag likt en galning – fullständigt rusade upp på scenen för att slita åt mig ett diplom. Och det var bara början. Detta var min första Guldäggsgala och den första av många nagelbitare framöver. Frustrationen av att inte veta hade börjat, skriver Josephine Wallin Ankarstrand i ett pressmeddelande. 

Nord DDB med Super fan collection för Spotify. Vinnare av Guldägget 2023.

Tillsammans med Josephine Frigge, projektledare för Guldägget, och de övriga jurymedlemmarna, ser Josephine fram emot ett roligt och inspirerande juryarbete med målet att uppmärksamma jobben som verkligen förtjänar att vinna.

– Att vi lyfter kunderna som vill lika mycket som vi och förmodligen kämpar ännu mer för att göra reklam som känns och berör. Jag vill premiera dem som vågat släppa det taktiska för en sekund för att ge det långsiktiga och emotionella en chans.

– Och om vi har tur kan vi göra något riktigt bra som tar oss till nästa års Guldägg, så adrenalinet kan slås på i vanlig ordning.

För att skicka in ditt bidrag, läsa mer om de olika kategorierna och villkor, klicka in på guldagget.se!

Åkestam Holst NoA med bidraget Offerkoftan. Vinnare av Guldägget 2023.