Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Vinnare i svenska Pida-tävlingen

TEXT Claes Nordström

Tre studenter från Nackademin hamnade högst på prispallen i Pidas svenska deltävling.

Annons
Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak och Christian Koch har designat det vinnande förpackningsbidraget Bois underwear.

Uppgiften i årets designtävling Pida, var att blicka framåt, och leverera bidrag till hur en en hållbar och spännande förpackning ser ut år 2030. Den svenska deltävlingen avgjordes onsdagen 22 maj i Stockholm, där en internationell vinnare korades. Sophie Lindhe Brand project coordinator på Billerud Korsnäs är mycket nöjda med tävlingen och alla bidragen:

– Det var en fantastisk tävling, många jättebra innovativa bidrag och fokus på hållbarhet. Helt enkelt väl genomtänkta bidrag, säger hon till CAP&Design.

Studenterna kunde välja att formge sina förpackningar inom tre kategorier – skönhetsprodukter, kläder och godis. En stor del av förpackningsbidragen hamnade inom klädeskategorin, och så gjorde även vinnarbidraget. Nackademins studenter Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak och Christian Koch knep guldmedaljen Pida Gold award för sin förpackningsdesign av Bois underwear. Deras vinnande förpackning har en banans form och utseende och skapad för att innehålla underkläder för män.

– Väldigt fantasifull, en förpackning för kalsonger, konstaterar Lindhe som tillägger att många av bidragen la stort fokus på hållbarhet.

– Det var förpackningar med som hade många bra aspekter, exempelvis förseglingsmetoden att sy istället för att använda lim.

Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak och Christian Koch får nu ta med sitt tävlingsbidrag till juryn i den internationella Pida-tävlingen och den slutliga vinnaren kommer att utses under förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco den 30 september. Det svenska bidraget kommer där att tävla mot motsvarande vinnare i Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

Vinnare korades även i ytterligare tre kategorier. Priset för Highest level of innovation gick till bidraget Deep från Nackademin för deras sätt att tänka hållbart och nytt men ändå fokusera på en vacker utsida. Kategorin Highest level of sustainability vanns av bidraget Björke, även den från Nackademin, som med en ren och avskalad design förkortar produktionskedjan och ger en mer hållbar produkt. Bidraget Ocho från Linköpings Universitet kammade hem utmärkelsen Highest level of user friendliness för sitt sätt att utmana e-handeln till mer hållbara alternativ.

Kategorin Highest Level of Sustainability vanns av bidraget Björke.

– Allt fler konsumenter vill aktivt bidra till en hållbar framtid och det kommer att ställa ännu högre krav på klimatsmarta förpackningar. Det tycker jag att årets tävlande har tagit till sig, säger Sophie Lindhe.

Initiativtagaren Billerud korsnäs använder Pida som ett sätt att driva utvecklingen av förpackningsdesign, lyfta fram unga talanger och skapa en mötesplats för branschen.

Alla bidragen kan ses på PIDA:s sajt.

Priset för Highest Level of Innovation gick till bidraget Deep från Nackademin.
Linköpings Universitet kammade hem utmärkelsen Highest Level of User Friendliness med bidraget Ocho.

 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop