Vinst för interaktiv förpackning

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2016-06-01

 | 

PUBLICERAD 

2016-06-01
En tekniskt kreativ förpackningsdesign för en stektermometer. Det är det vinnande bidraget i årets Pida, Packaging Impact Design Award.

Svartsjo-stektermometer_medium

Kinna Andersson, Viktor Andersson och Josefine Johansson vann den svenska upplagan av den internationella designtävlingen Pida, vars initiativtagare är Billerudkorsnäs. Det är en tävling som ska utmana konventionella förpackningar och driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt.

– Med Pida vill vi dels sporra kreativitet och väcka intresse för framtidens förpackningsdesign. Och dels lyfta fram nya, unga talanger och sammanföra dem med branschens olika aktörer. Tävlingen är på så sätt en viktig satsning på utveckling i branschen, säger Elin Li, business development director på Cartonboard Billerudkorsnäs.

Deltagarna arbetade i år mot en brief som gick under parollen Electric Connection, och studenterna från Brobygrafiska tog hem priset för vinnare i alla kategorier med en förpackning för Svartsjö stektermometer. Deras förpackning var designad för en stektermometer och konceptet byggde på värmekänslig tryckfärg och kommunikation med en app som bland annat visar termometerns aktuella temperatur.

Motiveringen från juryn lyder:

”Det vinnande bidraget präglas av tydlighet, snygg design och kreatörer som tänkt lite utanför boxen. Lösningen står fram på ett tilltalande sätt på butikshyllan och ger en känsla av kvalitet. Skaparna har vågat utmana det traditionella och vi i juryn får lite ”Apple-känsla” av bidraget.”

– Kvaliteten på årets bidrag var genomgående hög. En tydlig trend bland årets tävlande var att den nya generationens förpackningsdesigners förlitar sig oerhört mycket på uppkopplingen mot molnet med hjälp av appar och mobiltelefoner, säger juryns ordförande Bo Wallteg.