Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Vinst för interaktiv förpackning

TEXT Camilla Buch

En tekniskt kreativ förpackningsdesign för en stektermometer. Det är det vinnande bidraget i årets Pida, Packaging Impact Design Award.

Annons

Svartsjo-stektermometer_medium

Kinna Andersson, Viktor Andersson och Josefine Johansson vann den svenska upplagan av den internationella designtävlingen Pida, vars initiativtagare är Billerudkorsnäs. Det är en tävling som ska utmana konventionella förpackningar och driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt.

– Med Pida vill vi dels sporra kreativitet och väcka intresse för framtidens förpackningsdesign. Och dels lyfta fram nya, unga talanger och sammanföra dem med branschens olika aktörer. Tävlingen är på så sätt en viktig satsning på utveckling i branschen, säger Elin Li, business development director på Cartonboard Billerudkorsnäs.

Deltagarna arbetade i år mot en brief som gick under parollen Electric Connection, och studenterna från Brobygrafiska tog hem priset för vinnare i alla kategorier med en förpackning för Svartsjö stektermometer. Deras förpackning var designad för en stektermometer och konceptet byggde på värmekänslig tryckfärg och kommunikation med en app som bland annat visar termometerns aktuella temperatur.

Motiveringen från juryn lyder:

”Det vinnande bidraget präglas av tydlighet, snygg design och kreatörer som tänkt lite utanför boxen. Lösningen står fram på ett tilltalande sätt på butikshyllan och ger en känsla av kvalitet. Skaparna har vågat utmana det traditionella och vi i juryn får lite ”Apple-känsla” av bidraget.”

– Kvaliteten på årets bidrag var genomgående hög. En tydlig trend bland årets tävlande var att den nya generationens förpackningsdesigners förlitar sig oerhört mycket på uppkopplingen mot molnet med hjälp av appar och mobiltelefoner, säger juryns ordförande Bo Wallteg.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop