Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visuell balansakt när Alma-priset får ny identitet

TEXT Märta Kero

Happy F&B har rebrandat Astrid Lindgren Memorial Award (Alma) för mer tyngd och närhet till minnet av Astrid Lindgren. Den visuella identiteten för världens största barnlitteratur-pris tar sig an utmaningen att balansera lek med allvar och elegans.

Annons

I takt med att litteraturpriset till minne av Astrid Lindgren får allt mer uppmärksamhet internationellt har administratörerna sett ett ökat behov av att stärka kommunikationen. Med orden “varmt, värdigt och visionärt” som ledstjärna har byrån Happy F&B förnyat varumärket.

Den nya identiteten har en komplex uppgift: den ska reflektera idén om hur kvalitativ barnlitteratur är något av hög dignitet – samtidigt som Astrid Lindgrens kloka värme ska löpa genom allt som en röd tråd.

– Vi ville ta fram identitetsverktyg med stor flexibilitet för att kunna skapa både ett värdigt, seriöst men också lekfullt och lite oväntat uttryck som känns inspirerande säger Anna Ahnborg, design director på Happy F&B.

Logotypen består av en ordbild och ett porträtt av Astrid Lindgren, ritat av Illustratören Amanda Åkerman. Happy F&B ville få en tydlig igenkänning med så få linjer som möjligt. Färgpaletten strävar efter att vara mjuk och varm. Bild: Happy F&B.
Logotypen består av en ordbild och ett porträtt av Astrid Lindgren, ritat av Illustratören Amanda Åkerman. Happy F&B ville få en tydlig igenkänning med så få linjer som möjligt. Färgpaletten strävar efter att vara mjuk och varm. Bild: Happy F&B.

Identiteten utgörs av en logotyp med ordbild, färgpalett, två typsnitt, bildmanér och ett mönster.

Happy F&B arbetsgrupp

Amanda Åkerman, illustrator
Andreas Kittel, design director
Anna Ahnborg, design director
Anette Anderson, client director
Douglas Reid, copywriter
Erica Thelin, brand strategist
Madeliene Sikström, account manager

Logotypen består av en ordbild och ett porträtt på Astrid Lindgren som kan stå enskilt eller kombineras på olika sätt. Porträttet är skapat av illustratören Amanda Åkerman i nära dialog med Happy F&B. Byrån sökte en illustration med tydlig igenkänning och så få linjer som möjligt.

Böcker som vunnit Alma-priset får märkas med en stämpelversion av logotypen. Foto: Pressbild, Happy F&B.
Böcker som vunnit Alma-priset får märkas med en stämpelversion av logotypen. Foto: Pressbild, Happy F&B.

– Det är extremt klurigt att sätta fingret på vad exakt det är som ger så stark igenkänning. Det kan handla om en knapp millimeter hit eller dit med en linje. Särskilt när det är en så pass enkel och icke komplex illustration. Varje streck måste sitta, säger Anna Ahnborg.

Färgpaletten påminner lite om en gammaldags karamellpåse – färggrann utan att vara syntetisk. Anna Ahnborg berättar att de sökte inspiration till paletten i Astrid Lindgrens bilderböcker.

– Vi ville ha en mjuk och varm färgpalett som möjliggör lite oväntade kombinationer. Både färgstarka och sobra nyanser – stolt och trovärdigt. Paletten är också inspirerad av några utav Astrid Lindgrens karaktärer, till exempel Pippis orangeröda hår, de djupa gröna skogarna i Ronja Rövardotter eller Emlis blå mysse.

Identiteten utgörs av en logotyp med ordbild, färgpalett, två typsnitt, bildmanér och ett mönster. Mönstret bygger på Astrid Lindgrens stenografi som utgör originalmanuset till boken Karlsson på taket smyger igen. Foto: pressbild, Happy F&B.
Identiteten utgörs av en logotyp med ordbild, färgpalett, två typsnitt, bildmanér och ett mönster. Mönstret bygger på Astrid Lindgrens stenografi som utgör originalmanuset till boken Karlsson på taket smyger igen. Foto: pressbild, Happy F&B.

Två typsnitt ingår i identiteten, antikvan Canela och linjären Inter. Canela är designad av Miguel Reyes och beskrivs som en hybrid mellan sans och serif, med rötter i det klassiska. Inter är ett typsnitt anpassat för datorskärmar, framtaget av den svenska designern Rasmus Andersson.

– För ett pris som lyfter fram det skrivna ordet är typografin särskilt betydelsefull. Vi valde två välritade och funktionella typsnitt som ger ett klassiskt redaktionellt uttryck, med moderna inslag. Och mycket personlighet, säger Anna Ahnborg

En stor del av de bilder som används med identiteten är pressbilder på pristagarna och deras verk. Men för de generella bilder som förekommer gäller ett bildmanér där läsupplevelsen står i fokus. Bilderna ska förmedla en varm stämning och illustrera barn och unga i olika åldrar.

Identitetens sista beståndsdel är ett mönster som bygger den stenografi som utgör originalmanuset till boken Karlsson på taket smyger igen. Astrid Lindgren lär ha varit en skicklig stenograf som även utvecklade sina egna tecken.

– Många av hennes stenogramblock är inte helt avkodade. Man vet inte exakt vad det står, det kan vara en inköpslista eller ett manus! Det är spännande med mystiken kring det, säger Anna Ahnborg.

Den 30 mars tillkännagav Astrid Lindgren Memorial Award den franske barnboksförfattaren Jean Claude Mourlevat som 2021 års vinnare. Prissumman på fem miljoner svenska kronor gör priset till världens största inom barnlitteratur.

Sveriges regering instiftade priset 2002 och det administreras av Kulturrådet. Varje år belönas en person eller organisation som bidrar till litteraturens betydelse för barn och unga över hela världen.

Anna Ahnborg, design director, Happy F&B, Foto: pressbild, Happy F&B.
Anna Ahnborg, design director, Happy F&B, Foto: pressbild, Happy F&B.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop