Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

VWCV sätter kunderna i fokus

TEXT Camilla Buch

Med ett nytt kommunikationskoncept ska Volkswagen Transportbilar få en mer digital, hållbar och framtidsinriktad varumärkesprofil.

Annons
Bildmanéret ska innehålla bilder med inbjudande miljöer

Med den nya profilen ska Volkswagen Transportbilar (VWCV) sätta människan i fokus, med kunden i strålkastarljuset.

— Vi är just i färd med att lansera den uppdaterade Transporter-familjen. Mer digital, uppkopplad och samtida än någonsin tidigare. Från början av detta år har Volkswagen Transportbilar tagit över ansvaret för den kommande ID. Buzz, vilken för mig är den mest uttrycksfulla och åtråvärda produkten i ID-familjen. Det kan inte vara en bättre tid än just nu för att introducera vår nya varumärkesprofil, säger Heinz-Jürgen Löw från ledningen för försäljning och marknad.

Omprofileringen ska föra VWCV framåt i tiden. Den successiva övergången ska enligt Tobias Volkmer, marknads- och produktchef på VWCV, understryka övergången av varumärket från en klassisk biltillverkare av lätta transportbilar till en modern leverantör av framtidens mobilitetslösningar. Bildmanér kommer fokusera mer på kunderna, en mer jordnära kommunikation med mer färg och mindre filter.

— Vår marknadsföring blir mer digital och uppkopplad. Vi rör oss mot en närmare, mer relevant och mer känsloladdad kommunikation. Vi har utvecklat och anpassat plattformen för Volkswagen Transportbilars målgrupper. Viktigast har varit att vi ska upplevas mer autentiska än någonsin tidigare, säger Volkmer.

Kunderna ska sättas i fokus i kommunikationen.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop