Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Wallenstam svidar om

TEXT Camilla Buch

Den gula logotypen med myran får en omgörning när Wallenstam vill spegla företagets breda utbud.

Annons

Den nya logotypen visar en mer elegant version av myran.

Fastighetsbolaget Wallenstam utvecklar i dag nya typer av boenden, kommersiella lokaler och allt fler tjänster. I sin nya visuella identitet, som tagits fram av Paradigm Brand Consultancy, ville de spegla den utvecklingen.

— Att få Wallenstam som kund är förstås ett riktigt privilegium, säger Cecilia Hellichius, kundansvarig på Paradigm.

— Det är ett företag där tradition möter ett starkt innovativt driv, vilket ger grund för en intressant visuell spännvidd. Samtidigt finns det tydliga värderingar i företaget vilka varit viktiga ledstjärnor för oss i vårt designarbete. Och självklart är det med stor respekt som vi närmat oss uppgiften att göra om en så välkänd symbol som myran.

Wallenstams gamla logotyp.

Myran som symbol har varit en del av Wallenstams logotyp och varumärke sedan 1950-talet och symboliserar bland annat samarbete, uthållighet, styrka och konsten att bygga flerfamiljshus på noga utvalda ställen, enligt bolaget.

— Det var viktigt för oss att myran skulle fortsätta kännas familjär, men med mer energi. Vi ville behålla lekfullheten, men i en mer sofistikerad och elegant form. Animationen av logotypen blir ytterligare ett uttryck för att förmedla ständig rörelse och kreativitet, förklarar Hanna Hellqvist, grafisk formgivare och illustratör.

Den nya identiteten kommer även med en ny färgpalett, inspirerad av städerna Wallenstam är med och utvecklar.

— Färgpaletten är baserad på kontrasterna mellan inne och ute; det varma, ombonade hemmet och omgivningens grönska och gator. Lugn möter energi. Vi har också försökt fånga och återge bredden i Wallenstam, från det exklusiva och klassiska till det naturnära, berättar Moa Brimse, art director.

mockups-design.com
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop