Wallenstam svidar om

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2019-11-22
Den gula logotypen med myran får en omgörning när Wallenstam vill spegla företagets breda utbud.

Den nya logotypen visar en mer elegant version av myran.

Fastighetsbolaget Wallenstam utvecklar i dag nya typer av boenden, kommersiella lokaler och allt fler tjänster. I sin nya visuella identitet, som tagits fram av Paradigm Brand Consultancy, ville de spegla den utvecklingen.

— Att få Wallenstam som kund är förstås ett riktigt privilegium, säger Cecilia Hellichius, kundansvarig på Paradigm.

— Det är ett företag där tradition möter ett starkt innovativt driv, vilket ger grund för en intressant visuell spännvidd. Samtidigt finns det tydliga värderingar i företaget vilka varit viktiga ledstjärnor för oss i vårt designarbete. Och självklart är det med stor respekt som vi närmat oss uppgiften att göra om en så välkänd symbol som myran.

Wallenstams gamla logotyp.

Myran som symbol har varit en del av Wallenstams logotyp och varumärke sedan 1950-talet och symboliserar bland annat samarbete, uthållighet, styrka och konsten att bygga flerfamiljshus på noga utvalda ställen, enligt bolaget.

— Det var viktigt för oss att myran skulle fortsätta kännas familjär, men med mer energi. Vi ville behålla lekfullheten, men i en mer sofistikerad och elegant form. Animationen av logotypen blir ytterligare ett uttryck för att förmedla ständig rörelse och kreativitet, förklarar Hanna Hellqvist, grafisk formgivare och illustratör.

Den nya identiteten kommer även med en ny färgpalett, inspirerad av städerna Wallenstam är med och utvecklar.

— Färgpaletten är baserad på kontrasterna mellan inne och ute; det varma, ombonade hemmet och omgivningens grönska och gator. Lugn möter energi. Vi har också försökt fånga och återge bredden i Wallenstam, från det exklusiva och klassiska till det naturnära, berättar Moa Brimse, art director.

mockups-design.com