Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

WDW skräddar ny form för La Chemise

TEXT Camilla Buch

Klädföretaget La Chemise ville utveckla sin design, och tog hjälp av WDW Creative för att ta fram en fyndig logotyp med lekfulla färgaccenter.

Annons

Den nya logotypen kombinerar monogrammet med nål och tråd.

Företagets fokus ligger på att blanda hög kvalitet och klassisk design med färgglada, lekfulla detaljer inspirerade av internationella influenser. Syftet med den nya grafiska identiteten var att ge varumärket ett visuellt uttryck som är representativt för deras värdeord och arv men som också adderar ytterligare värden för att attrahera en ny yngre målgrupp, enligt WDW Creative.

– Varumärket La Chemise bär på en lång tradition, så när vi såg över designen handlade det om en evolution snarare än revolution, säger Jon Bergsman, creative director på WDW Creative.

Han menar att de levt med sitt gamla uttryck under en längre tid och kände behov av att ta fram en mer samtida form, samt att ordentligt se över alla sina bärare för att skapa ett enhetligt uttryck som rimmar med varumärkets kärnvärden. De ville behålla monogrammet som fanns med i varumärkets tidigare logotyp, men skapade det med en twist i den nya logotypen.

– Vi byggde monogrammet av nålen och tråden för att göra en starkare koppling till det skräddade och deras kärnprodukter som är skjortor, berättar art director Lisa Harrling.

Arbetsgrupp

Jon Bergsman, Creative Director
Lisa Harrling, Art Director
Linnea Lundqvist, Original
Johanna Behrer, Projektledare

De färgglada accenterna från La Chemise produkter följer med in i den grafiska profilen, tillsammans med en blandning av lekfullhet och klassisk design.

– Vi utgick från La Chemise bakgrund där de blandar hög kvalitet och klassisk design med färgglada mer lekfulla detaljer. Vi har velat återskapa det i profilen, där vi har en klassik gråblå grund och kompletteras med mer lekfulla accentfärger. Typografiskt har vi använt oss av Bill Corporate för att komplettera symbolen på ett fint sätt.

 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop