Företagets fokus ligger på att blanda hög kvalitet och klassisk design med färgglada, lekfulla detaljer inspirerade av internationella influenser. Syftet med den nya grafiska identiteten var att ge varumärket ett visuellt uttryck som är representativt för deras värdeord och arv men som också adderar ytterligare värden för att attrahera en ny yngre målgrupp, enligt WDW Creative.
– Varumärket La Chemise bär på en lång tradition, så när vi såg över designen handlade det om en evolution snarare än revolution, säger Jon Bergsman, creative director på WDW Creative.
Han menar att de levt med sitt gamla uttryck under en längre tid och kände behov av att ta fram en mer samtida form, samt att ordentligt se över alla sina bärare för att skapa ett enhetligt uttryck som rimmar med varumärkets kärnvärden. De ville behålla monogrammet som fanns med i varumärkets tidigare logotyp, men skapade det med en twist i den nya logotypen.
– Vi byggde monogrammet av nålen och tråden för att göra en starkare koppling till det skräddade och deras kärnprodukter som är skjortor, berättar art director Lisa Harrling.
[fakta id=”42877″]De färgglada accenterna från La Chemise produkter följer med in i den grafiska profilen, tillsammans med en blandning av lekfullhet och klassisk design.
– Vi utgick från La Chemise bakgrund där de blandar hög kvalitet och klassisk design med färgglada mer lekfulla detaljer. Vi har velat återskapa det i profilen, där vi har en klassik gråblå grund och kompletteras med mer lekfulla accentfärger. Typografiskt har vi använt oss av Bill Corporate för att komplettera symbolen på ett fint sätt.