Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

ostralanggatan-meny-bord

osterlanggatan-webb

osterlanggatan-visitkort

osterlanggatan-illu-meny-top

osterlanggatan-bord-applikationer

osterlanggatan-illu-meny-bottom

Illustration
39015

Livet illustreras på Stockholmskrog

TEXT Camilla Buch

Lobby Design har skapat den visuella identiteten till nyöppnade Stockholmsrestaurangen Österlånggatan 17.

Österlånggatan 17 är en del i restaurangkoncernen Bockholmengruppen, och inför öppnandet tog Lobby Design fram ett koncept med lekfulla illustrationer baserade på livet på restaurangen och personerna bakom den. Tanken var att förstärka och förtydliga restaurangens ambition att vara en modern kvarterskrog.

Identiteten skulle förmedla restaurangens lättsamma och anspråkslösa karaktär och samtidigt kännas modern. Uppdraget resulterade i ett illustrationsmanér som bygger på anekdoter och personer med koppling till restaurangen.

– Vi ville lyfta den personliga stämningen på Österlånggatan 17 med ett antal karaktäristiska illustrationer. Tanken är att de kontinuerligt ska utvecklas och skildra vad som händer på restaurangen. Det blir helt enkelt som en liten följetong som kretsar kring livet på Österlånggatan 17. Är man stammis ska man inte bli förvånad om man plötsligt dyker upp som en karaktär, säger Emma Tajiou, vd för Lobby Design.

Byrån har också tagit fram webbplats, trycksaker som menyer, nothållare, takeaway-material och visitkort samt fasaddekoren för restaurangen. Tillsammans med arkitekten Erika Carnbäck tog de också fram interiörkonceptet.

– Vi var ute efter en visuellt koncept som inte kändes för tillrättalagt och som förmedlade känslan av Österlånggatan 17 som en avslappnad och inbjudande mötesplats. När Lobby Design föreslog ett illustrationsmanér som berättade historien om restaurangen gick vi igång på det direkt, säger Peder Smith, delägare i Bockholmengruppen.

Magasinet

magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera