Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

_ND33708_ 2Brothers_ P62A4820_ FAC_Book_16082478_ FAC_Book_16082412_

Ricoh stöttar välgörenhetsbok

TEXT Sara Wilk

Nyligen släpptes boken Face the reality, som uppmärksammar Läkare utan gränsers arbete i Sydafrika – och alla intäkter skänks till organisationen. Ricoh har sponsrat projektet och matchar varje såld bok med ytterligare 100 kronor.

Face the reality har arbetats fram av We can all contribute, som består av bröderna Christian och Carl-Johan Brandt. Båda är fotoentusiaster vid sidan av sina arbeten som neurokirurg respektive ekonom, och tog sig an sitt första välgörenhetsprojekt redan 2011. Då gällde det fotoboken We can all contribute (som också gav namn åt initiativet) i vilken 40 kända artister porträtteras. Även då gick alla intäkter till Läkare utan gränser, och båda böckerna har tagits fram i samarbete med art directorn Pär Johansson från Firewater Design & Dev.

– Vi gillade titeln och kände att vi ville göra någonting mer. Därför närmade vi oss Ricoh, och förklarade att vi ville visa vad de här pengarna går till. Från början skulle vi till Sydsudan, men i sista sekund blev det för oroligt. Istället fick vi möjlighet att åka till Sydafrika för att följa Läkare utan gränsers HIV-projekt, berättar Christian Brandt och fortsätter:

– Vi ville dokumentera människorna och deras livssituation. De är otroligt tillmötesgående och glada, trots den verklighet de lever i. Det finns en levnadsglädje, och vi ville gestalta den positivism som ändå finns.

Alla intäkter som We can all contribute får in går oavkortat till Läkare utan gränser. Men projektet är också sponsrat av Ricoh, som dels har stått för resor, fotoutrustning och dokumentation ute på fältsjukhusen – och dels producerar böckerna. Dessutom matchar de varje såld bok med att skänka ytterligare 100 kronor till Läkare utan gränser via We can all contribute.

– Det är ett spännande projekt som faller in i vårt CSR-arbete här på Ricoh. Dessutom ger det oss möjlighet att visa kvaliteten på vårt digitala tryck, som i det här projektet gjorts på papper från Antalis, säger Magnus Christerson, marketing director på Ricoh, och fortsätter:

– Vi är inte boktryckare, utan har lånat en limbindare av Plockmatic Document Finishing till detta projekt, så det finns säkert de som har åsikter om slutprodukten, men bildkvaliteten vi fick med Ricohs kameror tillsammans med Ricoh-printern PRO C7110X är vi väldigt nöjda med. Boken är producerad till 100 procent i Pro C7110x som inte bara har stöd för clear och vit toner utan även arklängder på 770 millimeter i produktion.

Maskinen, som har en femte funktion för klarlack, vit färg eller neonfärg, kommer Ricoh att visa på Sign&Print Scandinavia den 7–9 februari, tillsammans med boken.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera