Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tävling
48552

100-wattsgalan 2020 från soffan

TEXT Lamin Kivelä

Sveriges Annonsörer smockar pandemin rakt i plytet och streamar galan med prisutdelning för 100-wattaren 2020, direkt till dig i soffan. Vi växlade några ord med arrangören, bakom kulisserna.

Annons

Det börjar bli tjatigt att skriva ”på grund av pandemin”, ”till följd av covid-19” eller något liknande när det handlar om event. Men här är vi igen.

Galan med prisutdelning för 100-wattaren 2020 skulle ha tagit plats på Stadshuset i Stockholm och, här kommer det; på grund av pandemin med covid-19 kunde ett fysiskt event inte genomföras.

Men Sveriges Annonsörer, som arrangerar 100-wattaren och galan ger sig inte (heller) så lätt och kör i stället ut allt live på sin sajt och TV4 Play, den 10 februari 2021 kl. 14–16.

Ulrika Strallhofer, projektledare event på Sveriges Annonsörer. Foto: Jonas Olson.
Ulrika Strallhofer, projektledare event på Sveriges Annonsörer. Foto: Jonas Olson.

Produktion

Sveriges Annonsörer, arrangör

Ulrika Strallhofer, eventansvarig
Matilda Nordfeldt, ansvarig marknadskommunikation
Hanna Riberdahl, vd

Gry Forssell, programledare
DBY, grafik
Studio Barnhus, dj

PS Occasion

Ola Bringle, creative director
Karolina Björn, senior production manager

TV4

Maria Käcke, ansvarig utgivare
Ida Wahlström, exekutiv producent
Martin Söderberg, bildproducent
Jerk Olenius, a-ljud
Leonard Gren, BING (bildingenjör) och ljus
Johan Wiktorsson, EVS-operatör
Daniel Bredin, Lukas Wallin, grafiker
Thomas Niwong, mediadesk
Richard L Olsson, TOM (technical operations manager)
Daniel Svärd, Markus Winblad, Niclas Närwall, fotograf
Jan Schedin, scenograf
David Elfgren, redigering
Sofia Strid, studioman
Linnéa Nyberg, kommunikatör
Malin Häger, försäljningschef Norden

Ulrika Strallhofer, projektledare för eventet berättar att det å ena sidan blir mindre möjlighet till nätverkande och socialt umgänge, men att fler å andra sidan kan delta. Närmare 700 personer hade anmält sig fram till förmiddagen dagen innan eventet.

– Vi hoppas att många passar på att titta på galan ihop via ett eget Teams- eller Zoommöte, då kan de sitta på olika platser men ändå se sändningen ihop och prata med varandra för att få den där härliga galakänslan.

Har något krävt mer jobb än ni trodde och i sådana fall vad?

– Här gäller det att skapa en produktion som är kul att titta på men som inte blir för lång. Det känns kul att vi har kunnat få in andan av 100-wattsgalan även i en studio. En fysisk mötesplats har ju helt andra ytor att jobba med, när vi nu är i en studio är det både en utmaning och en chans att jobba vidare med paketeringen och innehållet på galan.

Något tips till andra som vill streama event?

– Det gäller att ha en moderator eller programledare som är duktig på att fånga tittarnas intresse och engagemang. Inte ha för långa sändningar, här gäller kvickt och rappt och att tänka mer tv. Som alltid är det viktigt att omge sig med kunniga kollegor och partners och det gör vi verkligen, ett grymt team som jobbar stenhårt på att få årets 100-wattsgala till något speciellt.

Programledaren Gry Forssell leder 100-wattsgalan och dj-kollektivet Studio Barnhus kommer att sätta tempot och även bjuda på kortare underhållningspauser med härlig skön musik, lovar Ulrika Strallhofer.

Sveriges Annonsörer beskriver själva 100-wattaren som ”tävlingen som belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt.”

Artikeln uppdaterad 10 februari 2021.

100-wattsgalan livesänder från TV4, där de har en stor skärm att jobba med. TV4 har också tagit fram en härlig, anpassningsbar dekor, som Sveriges Annonsörer kan fortsätta jobba med även vid fysiska event. Foto: Matilda Nordfeldt.
100-wattsgalan livesänder från TV4, där de har en stor skärm att jobba med. TV4 har också tagit fram en härlig, anpassningsbar dekor, som Sveriges Annonsörer kan fortsätta jobba med även vid fysiska event. Foto: Matilda Nordfeldt.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]